Pray For MH370

Pray For MH370

UCAPAN & KENYATAAN AKHBAR KETUA MUSLIMAT DI MUKTAMAR

Peranan Muslimat kian mencabar dan agenda terancang serta lestari untuk mengisi kemenangan.


#Pengundi Wanita Cerdik dan Berpendidikan


#Agenda Muslimat Terancang dan Lestari


Pengundi wanita kini makin cerdik dan berpendidikan

Roy Rasul & Nuha Rahim
Harakahdaily
IPOH, 14 Ogos (Hrkh) - Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Salleh berkata, rata-rata pengundi wanita kini bertambah cerdik kerana mereka berpendidikan.

Justeru itu katanya, tanggungjawab Muslimat bertambah berat dan penting dalam mendidik masyarakat dan generasi masa depan.

Katanya, keterlibatan wanita yang mendominasi di institut pengajian tinggi, baik sebagai tenaga pensyarah mahupun pelajar perlu diambilberat oleh Muslimat PAS.

Begitu juga katanya, di sektor awam dan perkhidmatan mula menampakkan wanita memonopoli suasana tenaga kerja.

"Gambaran ini menunjukkan juga bahawa pada dekad akan datang wanita adalah kuasa penentu 'bargaining power' kepada suasana politik negara.

"Ini jelas ditunjukkan di dalam statistik Guna Tenaga Wanita Malaysia 2006 dan personel Sektor Awam mengikut Kumpulan Perkhidmatan dan Jantina 2006," katanya dalam ucap tema Muktamar Dewan Muslimat PAS ke 48 yang diadakan di Hotel Hillcity, Jalan Gopeng dekat sini hari ini.

Oleh itu, beliau mengajak Muslimat PAS dan seluruh wanita Malaysia yang prihatin dalam pelbagai sektor pekerjaan dan kerjaya, profesional, ahli korporat, cerdik pandai, tokoh politik dan akademik.

Dalam ucap temanya yang bertajuk 'Mengisi Kemenangan, Melestari Kebajikan' di hadapan kira-kira 700 hadirin, beliau memulakan ucapannya dengan topik mengisi kemenangan dengan ruh Islam.

Ucapan beliau setebal 22 muka surat itu mengandung 27 topik dengan menyentuh isu-isu terkini antaranya, peranan Muslimat berganding bahu melaksanakan amanah, kesedaran dan penghayatan beragama, sektor institusi keluarga, sektor kesihatan, pendidikan, ekonomi, media, hubungan luar, sektor ICT, Gelagat pemimpin Umno yang terdesak kini dan muqabalah PAS - Umno.

Turut mendapat sentuhan dalam ucapannya ialah, melestari kebajikan, melebar sokongan dan menggiatkan konsep 'PAS for All' serta ketrampilan dan imej remaja Islam.

Sementera itu, Nuridah berkata, Dewan Muslimat menyedari peranan media begitu hebat dalam membentuk minda dan hala tuju rakyat negara ini.

Namun, katanya, pengamal media yang hanya mementingkan keuntungan niaga dan juga kepentingan tuan punya pemegang-pemegang saham mereka akan merosakkan kesejahteraan masyarakat.

Dalam ucapannya itu beliau juga berkata, Muslimat PAS akan turun ke Permatang Pauh untuk membantu jentera pilihan raya Pakatan rakyat untuk membantu kemenangan Dato Seri Anwar Ibrahim yang bertanding dalam pilihan raya kecil bagi parlimen Permatang Pauh pada 26 Ogos ini.

Sehubungan itu katanya pada hari penamaan calon yang akan diadakan pada 16 Ogos ini Dewan Muslimat akan menghantar wakilnya biarpun Muktamar PAS masih berlangsung.

Beliau juga berkata tindakan bekas ahli parlimen Permatang Pauh, Dato Seri Dr Wan Azizah Ismail yang melepas jawatan tersebut bagi memberi lauan kepada Anwar adalah satu tindakan yang terpuji dan menepati tuntutan semasa.

Dalam pada itu semasa mengakhiri ucapannya Nuridah menyeru ahli di seluruh peringkat supaya beristiqamah dengan perjuangan serta melaksanakannya bersungguh-sungguh.


Muslimat atur agenda bertindak yang terancang dan lestari


Roy Rasul


IPOH, 14 Ogos (Hrkh) Ketua Dewan Muslimat PAS, Ustazah Nuridah Salleh berkata, Muktamar Dewan Muslimat ke 48 kali ini memfokoskan keteguhan komitmen serta memenuhi setiap ruang yang ada bagi mengisi kemenangan kerajaan Pakatan Pakyat dengan agenda bertindak yang terancang dan lestari.

Oleh kerana itu katanya, dalam sidang media di Muktamar tersebut yang diadakan di Hotel Hillcity, dekat sini, hari ini, bermuktamar dalam suasana PAS berjaya membentuk kerajaan bersama-sama dalam gabungan Pakatan Rakyat di lima buah negeri di Semenanjung.

Gabungan ini adalah satu pemuafakataan yang merentasi batas-batas perkauman, agama dan ideology politik di atas dasar kesamarataan, kebenaran dan ketelusan serta keadilan, katanya.

Dalam pada itu beliau berkata, Dewan Muslimat akan pertingkatkan komitmen dan daya usaha untuk untuk mencapai kemenangan di negeri-negeri yang belum menang dalam usaha-usaha yang memfokoskan kebajikan rakyat.

Sementara itu ketika ditanya mengenai pertemuan antara Dewan Muslimat dengan Wanita Umno beliau berkata, sememangnya Naib Ketua Wanita Umno, Dato Seri Sharizat Jalil ada menghubungi untuk mengadakan pertemuan.

Namun katanya, beliau masih menanti surat hitam putih daripada wanita Umno.

Semasa beliau menghubungi saya, saya minta beliau menghantar surat secara rasmi dan Sharizat berkata, tunggu selepas pilihan raya Permatang Pauh dulu, katanya.

Menurut Nuridah yang turut dtemani Timbalannnya, Wan Hasrina Wan Hassan, pertemuan itu sangat baik dan banyak perkara boleh dibincang berhubung wanita.

Antaranya beliau berkata ialah kepincangan wanita itu sendiri seperti masalah rumahtangga dan keruntuhan akhlak.

Bahkan katanya, Shahrizat sendiri berkata pertemuan itu nanti adalah untuk membincangkan mengenai isu wanita Islam.

Namun katanya, walaupun dalam pertemuan nanti banyak perkara ditimbulkan tetapi kerajaan Barisan Nasional selalu bercakap dengan cantik hanya atas kertas tetapi apabila tiba kepada pelaksanaannya akan menjadi huru-hara.

Comments :

0 comments to “UCAPAN & KENYATAAN AKHBAR KETUA MUSLIMAT DI MUKTAMAR”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com