Pray For MH370

Pray For MH370

KHIR BERI SEBAB KENAPA TAK DATANG SIDANG DUN

"Kita kecewa juga dengan kualiti perbahasan dan jawapan, saya tengok soalan yang saya tanya tidak dijawab. Jadi saya kecewa, kita hendak jawapan yang betul dan tidak retorik, ini banyak retorik." alasan yang diberi oleh Dr Khir tentang pembangkang sering "hilang".

"Kita mesti ada fokus. Dalam belanjawan kalau kita kata hendak menjadikan negeri kebajikan apa fokusnya," Hujah Dr Khir Toyo.

Dun Selangor: Jangan asyik salahkan kerajaan lalu - Khir Toyo

Saidah Hairan
Harakahdaily

SHAH ALAM, 31 Okt (Hrkh) - Ketua Pembangkang Dun Selangor, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo mengakui Belanjawan 2009 yang dibentangkan Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim tidak semua berunsur retorik tetapi hanya tidak memberi fokus sepenuhnya manakala kerajaan Pakatan asyik menyalahkan kerajaan lalu (BN).

"Saya lihat tidak semuanya retorik. Kita mesti ada fokus. Dalam belanjawan kalau kita kata hendak menjadikan negeri kebajikan apa fokusnya," katanya ketika ditemui di lobi Dun.

Beliau mengakui sesi sidang Dun di bawah Kerajaan Pakatan Rakyat memang panjang iaitu selama tujuh hari malangnya dakwanya tidak produktif dan tidak nampak usaha-usaha untuk menyelesaikan masalah kemiskinan secara tuntas.

Katanya, tidak ada usaha menambah baik kepada perkhidmatan PBT dan sebagainya sedangkan ini patut ditumpukan dan jangan banyak bermain dengan politik dengan menyalahkan kerajaan lalu (BN).

Mengulas kekecewaan pihak kerajaan di mana pembangkang sering tidak ada dalam dewan katanya; "Kita kecewa juga dengan kualiti perbahasan dan jawapan, saya tengok soalan yang saya tanya tidak dijawab. Jadi saya kecewa, kita hendak jawapan yang betul dan tidak retorik, ini banyak retorik."

Beliau mengatakan tidak ada suatu perkara baru yang diperolehi untuk duduk di sidang dewan sehingga habis sesi perbahasan.

Sepatutnya, tambah beliau, jawapan dan perbahasan dilakukan dengan baik bukan sindir menyindir menyebabkan satu pihak lain tidak begitu semangat untuk berada dalam perbincangan.

Beliau mahukan kerajaan Pakatan Rakyat memperbanyakkan program yang mengarah kebajikan dan merapatkan jurang pendapatan antara rakyat.

Katanya, pembentangan belanjawan tidak nampak pengkhususan tetapi timbul percanggahan antara belanjawan yang dibuat dengan dalam buku belanjawan.

Katanya, sebagai contoh, berhubung anugerah pelajar masuk universiti dalam buku belanjawan, peruntukannya RM10 juta tetapi dalam ucapan Menteri Besar mengumumkan RM8 juta.

Comments :

0 comments to “KHIR BERI SEBAB KENAPA TAK DATANG SIDANG DUN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com