Pray For MH370

Pray For MH370

MEMBESARKAN ANAK PERLU KEWASPADAAN, BERHEMAH, KETERBUKAAN DAN DOA

Ucapan Takziah kepada keluarga Akbar Ali-Shahita Banu dan Puan Letchemey (seorang ibu tunggal) yang masing-masing ditimpa musibah anak mati lemas seperti dilaporkan dalam Metro keluaran 26/01/09.

Sebagai renungan kita bersama, mendidik, memelihara, membesar dan menyekolahkan anak adalah proses-proses yang antara lain perlu ilmu, kesabaran, hemah yang tinggi, sifat cemburu, darjah kewaspadan yang tinggi dan memerlukan banyak doa memohon keselamatan serta kejayan anak-anak.

Menasihati anak-anak (bukan berleter) serta mengingatkan mereka tentang keselamatan diri amatlah penting. Pulang ke rumah pada larut malam atau pergi ke kedai seorang diri pada malam hari untuk seorang pelajar perempuan belasan tahun mempunyai risiko yang amat tinggi. Terdapat anak-anak gadis yang kurang "matang" dalam aspek menjaga keselamatan dan maruah diri.

Anak-anak lelaki tingkatan empat dibelikan motosikal baru sebagai hadiah PMR, terlibat dengan perlumbaan haram atau menunggang tanpa lesen memandu atau topi keledar dan akhirnya maut pada suatu kemalangan jalan raya, siapa yang harus dipersalahkan.

Sifat anak-anak kecil yang suka meneroka dan mencuba perlu dikekang atau dipantau sepanjang masa. Ceritakan pada mereka keburukan dan natijah yang boleh menimpa jika melakukan sesuatu seperti bermain mercun atau cuba "terbang" seperti cicakman atau spiderman.

Akhir sekali, ingatlah anakmu dalam doamu.

Tragedi cuti kali keempat

Keluarga ini sudah tiga kali berkunjung ke Pulau Besar dekat sini untuk bercuti, namun lawatan keempat kelmarin membawa tragedi menyayatkan hati-Asiq, 7 dan Firdaus, tiga tahun setengah ditemui lemas di kolam takungan sedalam dua meter di pulau berkenaan.

Shahita Banu dan suaminya, seorang pemandu teksi, Akbar Ali Habib Rahmatulah Khan, 34, yang menetap di Taman Chempaka, Ampang, Selangor, berkunjung ke Pulau Besar bersama empat anaknya, datuk serta nenek mereka dan seorang saudara lelaki.


‘Ombak besar pukul kami’


Dalam kejadian kira-kira jam 1 tengah hari itu, mangsa yang lemas ialah Nettiah Sunthiramogan, 17, adik perempuannya, Prasanah, 16, adik lelaki, Ganeswaran, 10, manakala seorang lagi anak lelaki keluarga itu, S Gopi, 14, masih hilang.

“Kami sampai di pantai kira-kira jam 11.10 pagi. Selepas berehat sebentar, kami berlima bermain air di tepi pantai. Bagaimanapun, tiba-tiba ombak datang menyebabkan mereka hanyut dan saya sempat memegang tangan Gopi serta Ganeswaran dan berdiri di atas batu.


Ketua Polis Kota Tinggi, Superintendan Osman Muhammad Sebot, berkata tiga mayat mangsa ditemui kira-kira 50 meter dari tempat kejadian selepas 45 minit operasi mencari dan menyelamat dilakukan polis dengan kerjasama Jabatan Bomba dan Penyelamat.

Sementara itu, Letchemey yang juga ibu tunggal, sukar menerima hakikat tiga daripada empat anaknya meninggal dunia.

Sumber Harian Metro Online

Comments :

0 comments to “MEMBESARKAN ANAK PERLU KEWASPADAAN, BERHEMAH, KETERBUKAAN DAN DOA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com