Pray For MH370

Pray For MH370

KOS MENJALANKAN PERNIAGAAN DI MALAYSIA TINGGI KERANA JENAYAH DAN POTENSI KEGANASAN

Laporan Daya Saing Global Forum Ekonomi Dunia (WEF) bagi 2009-2010

1. Keselamatan merupakan kebimbangan utama di Malaysia dengan rangkingnya jatuh 25 tangga ke kedudukan ke-85.

2. Rangking daya saing global Malaysia jatuh tiga takuk ke kedudukan ke-24

3. Potensi keganasan (berada di kedudukan ke-97) dan jenayah (kedudukan ke-95) kedua-duanya membawa kepada kos perniagaan yang ketara.


08 September, 2009 22:19 PM

Daya Saing Global Malaysia Jatuh Tiga Takuk

SINGAPURA, 8 Sept (Bernama) -- Rangking daya saing global Malaysia jatuh tiga takuk ke kedudukan ke-24, demikian menurut Laporan Daya Saing Global Forum Ekonomi Dunia (WEF) bagi 2009-2010 yang dikeluarkan Selasa.

Penurunan itu pada dasarnya adalah disebabkan penilaian rangka kerja institusinya yang lebih buruk, kata laporan itu, yang dikeluarkan menjelang mesyuarat tahunan New Champion 2009 WEF di Dalian, China.

Menurut laporan itu, setiap petunjuk dalam bahagian tersebut menunjukkan aliran menurun sejak 2007, menyebabkan Malaysia tergelincir daripada tempat ke-17 ke tempat ke-43 dalam dimensi ini hanya dalam masa dua tahun.

Switzerland menerajui keseluruhan rangking 133 ekonomi, dengan AS jatuh satu tangga ke tempat kedua dan Asia terus mempamerkan kedudukan kukuh dengan Singapura di tempat ketiga dan Jepun kelapan, manakala Hong Kong, Korea Selatan dan Taiwan semuanya berada dalam kedudukan 20 teratas.

Laporan itu juga menyatakan keselamatan merupakan kebimbangan utama di Malaysia dengan rangkingnya jatuh 25 tangga ke kedudukan ke-85.

Menurut komuniti perniagaan itu, potensi keganasan (berada di kedudukan ke-97) dan jenayah (kedudukan ke-95) kedua-duanya membawa kepada kos perniagaan yang ketara.

Turut menjadi kebimbangan ialah defisit bajet yang meningkat pada 2008, menyumbang hampir lima peratus kepada keluaran dalam negara kasar Malaysia.

Bagaimanapun, Malaysia memperoleh mata tinggi dalam kebanyakan dimensi lain terutamanya dalam faktor rantaian nilai, iaitu kecanggihan perniagaan (di tempat ke-24) dan inovasi (juga ditempat ke-24).

Menurut laporan itu, jangkaan tinggi bagi Malaysia, yang secara puratanya mencatatkan pertumbuhan memberangsangkan tujuh peratus setahun antara 1990 dan 2000 dan lima peratus sejak itu.

Mencerminkan kejayaan ekonomi ini, Malaysia berada di kedudukan kukuh dalam rangking daya saing semenjak ia memasuki senarai pada 1994.

"Malahan, ia kekal Negara Tahap 2 (berasaskan kecekapan) paling kompetitif," kata laporan itu.

Bagi mengekalkan daya saingnya, Malaysia kini perlu bersedia untuk beralih kepada ekonomi berasaskan pengetahuan dan inovasi.

-- BERNAMA


Pautan Berkaitan: Keselamatan meruncing bukti tindakan bantah KPN berasas

Comments :

1
mack said...
on 

akum> saya selaku ahli jawatankuasa surau al-amin memohon bantuan ikhlas untuk membina memandikan jenazah. sumbangan ikhlas tuan & puan semoga diberkati ALLAH dan dibalas dengan berlipat kali ganda. segala bentuk bantuan boleh disalurkan kepada pengurusi surau al-amin seksyen 18 jalan 18/46 shah alam < WSLM

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com