Pray For MH370

Pray For MH370

KENYATAAN MEDIA PROGRAM WACANA "WANITA INTELEK PEMANGKIN TAMADDUN UNGGUL"

KENYATAAN MEDIA
18 NOVEMBER 2009 (RABU)
WACANA INTELEKTUAL WANITA
“WANITA INTELEK PEMANGKIN TAMADDUN UNGGUL”

Tarikh program : 22 November 2009 (Ahad)
Tempat : Dewan Perpustakaan Ratu Tingkat 3,
Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor

Wanita Modal Insan Yang Penting Dan Utama

Kerajaan Selangor mengiktiraf wanita sebagai modal insan yang penting dan utama dalam pembangunan Negeri Selangor. Justeru itu, Exco Pembangunan Modal Insan dengan kerjasama Biro Pembangunan Wanita dan Keluarga Yayasan Amal Malaysia dan PPAS mengambil inisiatif dalam menganjurkan satu program wacana yang bertemakan “Wanita Intelek Pemangkin Tamaddun Unggul”. Kajian Harvard Business Council mengakui wanita sebagai penyumbang besar kepada ekonomi negara.

Wanita : pencorak modal insan masa depan

Wanita adalah ibu yang melahirkan dan membentuk modal insan generasi akan datang sebagai pendidik yang pertama dan paling akrab dengan modal insan berkualiti yang mahu dijana oleh Kerajaan Selangor. Ibu perlu dibekalkan dengan ilmu, kemahiran dan keupayaan lengkap. Justeru, wanita perlu digilap daya intelek untuk merancang strategi pembangunan diri dan keluarganya.

Pencapaian wanita terlonjak dek kekuatan gerakan wanita


Wanita sebagi modal insan akan lebih efektif dan efisyen sekiranya gerakan-gerakan wanita kuat, bersatu dan berlandaskan prinsip yang benar. Justeru itu, keupayaan wanita akan terus meningkat sekiranya gerakan wanita memainkan peranan menyokong dan mendokong pimpinan wanita yang menerajui organisasi penting sama ada di dalam Kerajaan, Swasta, NGO mahu pun dalam masyarakat.

Keterlibatan secara langsung wanita dalam menentukan polisi negeri dan negara memerlukan peningkatan daya intelek yang tahap maksima bagi menghasilkan masyarakat cemerlang. Individu, masyarakat dan negeri yang cemerlang yang membudayakan ilmu, bertunjangkan aqidah yang benar dan syahsiyah yang mulia akan melahirkan tamaddun unggul yang mampu melahirkan halatuju Selangor 2025 iaitu Negeri idaman, maju, sejahtera dan berkebajikan.

Wacana ini juga adalah salah satu daripada program Jejak Ilmuwan Selangor dalam usaha menjadikan Selangor sebagai Hub Ilmuwan, Hub Pendidikan. Kesedaran wanita intelek sebagai kelompok masyaraklat berpengaruh akan menjadi pemangkin transformasi ke arah masyarakat terbaik.

Di akhir program akan diadakan satu diskusi dan resolusi untuk membantu menggembleng peningkatan intelektual wanita di pelbagai peringkat dan tahap hidup wanita. Sesiapa yang berminat untuk mengikuti program ini boleh menghubungi pejabat Exco Pendidikan, Pendidikan Tinngi dan Pembangunan Modal Insan Negeri Selangor di 03-55447935/7215.

DR HJH HALIMAH ALI
EXCO PENDIDIKAN, PENDIDIKAN TINGGI DAN
PEMBANGUNAN MODAL INSAN NEGERI SELANGOR
MERANGKAP ADUN SELAT KLANG

Comments :

0 comments to “KENYATAAN MEDIA PROGRAM WACANA "WANITA INTELEK PEMANGKIN TAMADDUN UNGGUL"”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com