Pray For MH370

Pray For MH370

TUBUH LEMBAGA PELABUHAN KEBANGSAAN SEGERA (DWIBAHASA)

Gesaan yang dibuat oleh Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) agar Kerajaan menyegerakan penubuhan Lembaga Pelabuhan Kebangsaan (NPA) untuk memantau dan menyelaraskan operasi di semua pelabuhan di negara ini amatlah bertepatan dan patut diberi keutamaan. Di Selangor, kita boleh lihat persaingan tidak sihat serta pertindihan kemudahan di antara Pelabuhan barat (Westport) dan Pelabuhan Utara (Northport).

Kini Northport telah mula meniru Wesport dari aspek pengurusan kakitangan dengan menggunakan tenaga kerja import dari India secara kontrak dan bukan anak tempatan. Pekerja yang telah bersara tidak diganti dengan pekerja tempatan.

Tubuhkan Lembaga Pelabuhan Keban
gsaan, Kata MTUC


PELABUHAN KLANG, 15 Nov (Bernama) -- Kongres Kesatuan Sekerja Malaysia (MTUC) pada Ahad menggesa kerajaan menyegerakan penubuhan Lembaga Pelabuhan Kebangsaan (NPA) untuk memantau dan menyelaraskan operasi di semua pelabuhan di negara ini.

NPA antara lain dapat membantu menghapuskan persaingan tidak sihat di antara pelabuhan dengan mengelakkan pertindihan perkhidmatan dan kemudahan, menurut Naib Presiden MTUC A. Balasubramaniam yang juga setiausaha Kesatuan Pekerja-pekerja Pembekal Perkhidmatan Sampingan Pelabuhan (UNEPASS).

Beliau berkata NPA juga boleh membantu dalam mewujudkan keseragaman daripada segi gaji dan syarat dan terma kerja bagi 30,000 pekerja di semua pelabuhan.

Ketika ini terdapat enam pelabuhan yang dikendalikan oleh kerajaan dan 10 buah oleh sektor swasta.

Balasubramaniam berkata cadangan penubuhan NPA telah dikemukakan lebih 10 tahun lepas tetapi masih belum dilaksanakan.

Beliau berharap Kementerian Pengangkutan akan menimbangkan cadangan itu secara serius demi kebaikan industri pelabuhan di Malaysia.

-- BERNAMA


Set Up National Port Authority, Says MTUC



PORT KLANG, Nov 15 (Bernama) -- The Malaysian Trades Union Congress (MTUC) on Sunday called on the government to expedite the setting up of the National Port Authority (NPA) to oversee and streamline the operations of all ports in the country.

The NPA could, among other things, help cut out unhealthy competition among ports by avoiding duplication of services and facilities, said MTUC vice-president A. Balasubramaniam, who is also the secretary of the Union of Employees of Port Ancillary Services Suppliers (UNEPASS).

He said the NPA could also assist in creating uniformity in the wages and terms and conditions of work for the 30,000 workers at the various ports.

At present, there are six ports run by the government and 10 by the private sector.

Balasubramaniam said the idea of the NPA was mooted more than 10 years ago, but it had still not materialised.

He hoped that the Transport Ministry would seriously pursue this idea as it would be for the betterment of the ports industry in Malaysia.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “TUBUH LEMBAGA PELABUHAN KEBANGSAAN SEGERA (DWIBAHASA)”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com