Pray For MH370

Pray For MH370

MUKTAMAR DEWAN MUSLIMAT BERMULA

Muktamar Dewan Muslimat PAS kali ke-50
Harakahdaily

KOTA BHARU, 10 Jun: Muktamar Dewan Muslimat PAS ke-50 berlangsung di Perdana Resort bermula jam 9.00 pagi dengan alunan ayat suci al-Quran serta nyanyian lagu Negaraku dan lagu PAS.

Ketua Penerangan PAS, Ustaz Idris Ahmad dan dua ahli jawatankuasa PAS Pusat, Ustaz Andul Ghani Abdul Rahman dan Anuar Tahir hadir sebagai pemerhati.

Setiausaha Dewan Muslimat PAS Pusat, Kartini Ahmad dalam ucapannya menyeru para perwakilan merealisasikan tema muktamar kali ini iaitu 'Muslimat Penggerak Kemenangan, Penyelamat Ummah'.


9.30 pagi: Ketua Muslimat PAS Pusat, Ustazah Nuridah Salleh dalm ucaptamanya berkata, muslimat akan terus mempertahankan konsep kepimpinan Ulama' dalam PAS. Muslimat juga akan terus mendukung dasar tahaluf siyasi yang dilaksanakan oleh PAS serta terus mendukung dasar strategi terbuka 'PAS for All'.

Muslimat juga katanya akan terus menjadikan kebajikan rakyat antara agenda utama gerak kerja terancang.

Ustazah Nuridah turut memohon Allah s.w.t menguatkan umat Islam di mana sahaja khususnya kepada umat Islam di Gaza.

10.15 pagi: Tayangan multimedia Dewan Muslimat PAS Pusat dipertontonkan kepada pada hadirin.

10.25 pagi: Ustazah Nuridah mengetuai acara memotong pulut sempena 50 tahun Dewan Muslimat PAS bersama pimpinan utama muslimat.

10.27 pagi: Pelancaran Akademi Pengajian Saidatina Aishah (APSA) dan Ustazah Nuridah melancarkan tabung kutipan dana bagi akademi tersebut.

10.40 pagi: Bekas ketua muslimat PAS Pusat, Allahyarhamah Hajah Kalthum Othman menerima anugerah Tokoh Muslimat PAS. Anugerah disampaikan oleh Ustazah Nuridah kepada anaknya, Nur Asilah Muhamad Zain.

Sebelum itu, sewaktu tayangan montaj mengenai perjuangan beliau kelihatan para pimpinan perwakilan dan pemerhati menitiskan air mata.

10.55 pagi: Ustazah Nuridah dalam sidang media sewaktu muktamar berhenti rehat menegaskan bahawa pimpinan muslimat akan turun ke peringkat akar umbi bagi merealisasikan tema 'Penggerak Kemenangan, Penyelamat Ummah'. Beliau berkata muslimat telah bersedia untuk berganding bahu bersama seluruh pihak untuk memimpin wanita di negara ini dan untuk menghadapi pilihanraya umum ke-13.

Menyentuh mengenai usul Dewan Muslimat Muda yang akan dibawa ke muktamar kali ini, beliau berkata ianya akan diserahkan kepada para perwakilan dan keputusannya akan diketahui selepas muktamar pusat.

Timbalannya, Siti Zailah Mohd Yusoff pula berkata sudah tiba masanya pengundi wanita membuat perubahan dalam pilihanraya umum akan datang kerana negara semakin rosak di bawah pimpinan Barisan Nasional.

Naib Ketuanya, senator Mumtaz Md. Nawi berkata gabungan komposisi muslimat PAS yang terdiri daripada pelbagai latar belakang menunjukkan variasi dalam kepimpinan muslimat. Ujarnya Dewan Muslimat PAS Muda penting kerana ramai pengundi terdiri daripada golongan muda.

11.20 pagi: Muktamar disambung dengan dipengerusikan oleh Timbalan Pengerusi Tetap, Wan Hamidani Wan Ahmad.

12.15 tengah hari: Dewan Muslimat PAS kawasan Kubang Kerian mengusulkan jawatan Naib Presiden IV di peringkat PAS Pusat dan jawatan Timbalan Pesuruhjaya IV di peringkat perhubungan PAS Negeri dan Wilayah Persekutuan diwujudkan dan diisi oleh muslimat. Seterusnya membuat ketetapan kepada PAS kawasan agar melantik 30 peratus daripada ahli jawatankuasa kerjanya daripada kalangan muslimat.

1.01 petang: Usul Kubang Kerian diterima dengan pindaan iaitu mendesak PAS Pusat membuat ketetapan di semua peringkat agar mencalonkan 30 peratus daripada ahli jawatankuasa kerjanya di semua peringkat di kalangan muslimat.

Muktamar ditangguh sehingga jam 2 petang

Comments :

0 comments to “MUKTAMAR DEWAN MUSLIMAT BERMULA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com