Pray For MH370

Pray For MH370

SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU......SELAMAT HARI IBU!!

      Wanita yang bergelar ibu adalah insan istimewa yang telah dipilih oleh Allah swt untuk menjadi tempat yang dihidupkan makhluk ciptaan terbaiknya iaitu manusia.Kebergantungan manusia untuk kehidupan diurus Allah melalui rahim seorang ibu. Darahnya membawa makanan, air, oksigen dan lain-lain keperluan.Dinding perutnya menjadi benteng supaya anak terselamat daripada ancaman luar. 9bulan 10hari dalam tubuh ibu.Setiap minit mendengar jantung ibu.Setiap minit merasa pergerakan diaframa ketika bernafas.
Sakit pinggang, sembelit, muntah,pening semua dirasai.Melahirkan juga satu pengalaman yang amat menyakitkan.Ramai ibu menangis menahan sakit.Ada sampai meraung.Ada yang perlu dibantu dengan forsep, disebut atau denga pembedahan.Dibelah perut siibu semata-mata untuk membantu anak keluar ke dunia.
Adakah anaknya faham penderitaan semua ini?
   Kemudian, anak yang senyap sejenak mula lapar.Ibu menyusu dengan air susu sendiri. Hari ketiga susu memuncak pengeluarannya. Si anak pula masih belum arif menghisap.Bengkat berdenyut amat mengazabkan,Namun demi si anak ibu teruskan juga.Cekal.Anak sering bangun malam.Tidur ibu sudah tidak lena.tidak menentu waktu. Adakal anak meragam kembung. Atau basah lampin, Atau lapar/dahaga. Tidak kurang ada anak yang sengaja bangun malam untuk dibelai.
  Anak semakin membesar. Demam selsema, cirit birit, muntah, lebam semua dirawat ibu.Sedih, takut, manja juga tertumpu pada ibu..
Di ajar alif  ba ta, abc , 123
Membesarlah si anak. Sudah boleh berbicara, boleh menendang, boleh memanjat.Ke hulu ke hilir.Ibu perlu cergas mengejar.Ibu hantar ke sekolah. naik basikal atau motorsikal.Ingatkah semua ini walau yang bergelar anak?!
Adakah tergamak apabila kita sudah dewasa kita lupa semua ini dan menganggap apa yang dilakukan oleh ibu adalah perkara biasa..........
Tatkala .susah baru mencari ibu. Tatkala bermasalah, nak menghadapi peperiksaan, nak dapat kerja, nak interview baru nak cari ibu minta doakan. Khidmat ibu diminta lagi. Bila pula masa si anak memba;las jasa ibu.
Justeru anak harus dilatih untuk sentiasa menyayangi dan menghargai ibunya dari kecil lagi.Anak yang taat kepada Allah akan taat kepada ibunya.dan sentiasa mesra dan kasih belas kepada ibunya.

 

Comments :

0 comments to “SYURGA DI BAWAH TAPAK KAKI IBU......SELAMAT HARI IBU!!”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com