Pray For MH370

Pray For MH370

AMANAT, KATA HIKMAH DAN BERNAS MENJELANG PRK 036 UNTUK YANG MAHU BERUBAH



















Mantan Presiden UMNO yang keluar parti mengeluarkan amanat:

1.“Dalam keadaan sekarang, dalam keadaan Umno dan Kerajaan dipimpin oleh Datuk Seri Abdullah tidak mungkin orang bukan daripada parti Umno dan orang Cina dan India akan beri kemenangan kepada calon Umno atau Barisan Nasional. Bahkan ahli-ahli Umno yang kecewa dengan pimpinan Dato Seri Abdullah pun tidak akan undi Umno dan Barisan Nasional."
2.“Jika Umno pimpinan Datuk Seri Najib ingin diterima dan disokong oleh rakyat sebagai pengundi, ingin memperolehi kemenangan dalam Pilihanraya Umum ke 13 maka rasuah dalam parti hendaklah dihapuskan. Usaha ini bukanlah mudah tetapi suka atau tidak suka Najib dan pasukannya perlu berusaha sedaya upaya."

3."Jika Umno pimpinan Datuk Seri Najib ingin diterima dan disokong oleh rakyat sebagai pengundi, ingin memperolehi kemenangan dalam Pilihanraya Umum ke 13 maka rasuah dalam parti hendaklah dihapuskan. Usaha ini bukanlah mudah tetapi suka atau tidak suka Najib dan pasukannya perlu berusaha sedaya upaya."

4.“Samada Barisan Nasional menang atau kalah kerajaan Terengganu tak akan berubah. Pada pandangan saya Pas atau Umno pada waktu ini sama sahaja.”


5."Umno pula tak tahu pilih calon. Yang dipilih ialah bekas Setiausaha Politik Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi. Jelas pilihan calon Umno tidak memperdulikan sentimen rakyat. Dan calon ini pula terkenal sebagai seorang yang sombong, tidak tahu beramah mesra dengan orang.
"

6.“Dalam pilihan raya kecil ini pengundi Kuala Terengganu berhadapan dengan dilema. Pas pun bukan pilihan yang baik, Umno pun bukan pilihan yang baik. Telan mati Mak, luah mati Pak. Mungkin calon bebas akan dapat undi yang lebih dari sepatutnya.”


7.“Jika tidak, pengundi akan undi siapa sahaja yang menyogok wang kepada mereka dan ini termasuk parti lawan. Umno dan BN mungkin tidak akan dapat memerintah negara ini lagi. Kita sekarang sedang diberi ‘preview’ jenis pemerintahan yang akan didirikan oleh parti-parti lawan.”


Kata-kata hikmah President-elect UMNO 2009
:

1. “Kalau salam, tengok muka. Sebab itu saya ingatkan calon kita supaya kalau bersalam bukan hanya di depan pintu, tetapi kalau ada orang dalam rumah dan di dapur, salam semua. Biar pun dia kena salam sehingga 200,000 orang, asalkan kita menang. Ini bukan adab orang bandar, orang elit tetapi adab orang kampung. Itu cara kita berkempen."

2.“Jangan berlagak naik kereta mewah dan jangan berlebihan. Pegang kepada satu prinsip bahawa kita hamba kepada rakyat, itulah anak kunci kepada kejayaan BN. Saya minta pemimpin yang turun padang supaya mesra rakyat”.


3."Saya nak tanya, siapa buat dua masjid setiap tahun, siapa yang bagi wang ehsan pada rakyat, siapa buat ICT di masjid-masjid, siapa buat macam-macam program tadika Islam JQAF, siapa jadi juara keputusan UPSR (Ujian Penilaian Sekolah Rendah) lapan tahun berturut turut, siapa buat lebuh raya, siapa buat universiti Darul Iman."

4."Kita tidak mahu jadi seperti sesetengah negara yang takut untuk menyanggah kuasa besar kerana terima bantuan dari negara-negara besar. Di Malaysia kita menongkah arus, tambah peruntukan untuk projek-projek kerajaan dalam keadaan rakyat di negara besar terpaksa menganggur kerana krisis ekonomi."


5."Jadi saya nak nyatakan kedua-dua program ini, iaitu pagi tadi saya lancar pengundian Projek Kecil Projek Infrastruktur Awam (PIA) dan Projek Infrastruktur Asas (PIAS) daerah Kuala Terengganu Tahun 2009 serta bantuan kepada sekolah agama bantuan kerajaan merupakan sebahagian daripada projek rancangan fiskal,"




Kata-kata bernas Ketua Pergerakan Wanita UMNO

1."Satu pun laporan saya tak terima pasal orang tak suka muka Wan Ahmad Farid. Tu saya pun hairan, bila kita turun ke bawah tak ada orang bercakap. Ini orang bercakap di kedai-kedai kopi rasanya, yang saja ditanamkan idea ni persepsi ni."

2."Jadi ingin saya tegaskan tak usahlah dibangkit cerita calon, calon tak senyum ke calon muka sombong ke, calon muka garang ke, kita bukan nak pilih calon ratu cantik, bukan nak pilih calon ala Shah Rukh Khan, bukan nak pilih jejaka idaman, kita nak pilih calon yang boleh bekerja."

3."Pada penilaian BN, calon kita boleh diamanahkan untuk bertugas dan berkhidmat untuk orang Kuala Terengganu. Kita yakin dia boleh bekerja, kalau tak tauke dia ialah BN, kerajaan negeri dan kerajaan pusat... kalau dia tak bekerja pucuk pimpinan kitalah yang akan ambil tindakan."

4."Pengundi nak benda-benda macam ni lah, dia nak rumah dia dibela, jalan diturap. Sebab walau macam mana senyum meleret pun pembangkang, tak juga buat, macam mana cantik wajah pembangkang dan mesranya mereka masih tak boleh buat jalan ni, tak boleh nak betulkan longkang ni sebab kerajaan negeri adalah kerajaan BN dan kerajaan pusat adalah kerajaan BN."


Dikutip di SINI , diceduk SINI

Sumber di SINI , Rujuk di SINI

Comments :

2 comments to “AMANAT, KATA HIKMAH DAN BERNAS MENJELANG PRK 036 UNTUK YANG MAHU BERUBAH”
ketuanan_insanatas_syaitan said...
on 

KE MANA DAN BAGAIMANA WANG EHSAN DAPAT DAN HABIS?

PAS melahirkan rasa kesal dengan sikap kerajaan Barisan Nasional (BN) terutamanya kerajaan negeri yang hanya mengggangap isu royalti minyak ini sudah selesai dengan pembayaran yang disampaikan oleh Timbalan Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak baru-baru ini.

Timbalan Presiden PAS, Ustaz Nasharudin Mat Isa menyatakan, apa yang PAS tentang ialah persoalan pemberian wang yang tidak mengikut prosedur.

"Apa yang kita bangkitkan mengenai isu royalti ini adalah cukup jelas.Sebagai negeri yang ada pulangan yang kedua tinggi di Malaysia dalam konteks royalti minyak ini.

"Namun apakah rakyat pastinya keadaan negeri ini dari segi pembangunan yang memberi manfaat kepada rakyat?," katanya dalam satu sidang media baru-baru ini.

Hakikatnya di Terengganu ini khususnya di Kuala Terengganu tidak menerima manfaat daripada royalti minyak yang kononnya telah dibatay kepada kerajaan yang ada hari ini, kata Nasharudin.

Walaupun Kuala Terengganu telah diisytiharkan sebagai bandaraya, tetapi jika lihat prasarananya, keadaan hidup orang kampung dan sekeliling tidak melambangkan langsung seperti mana keadaan gambaran sebuah bandaraya, ujar Nasharudin.

Sebab itu PAS mahu Petronas kembalikan royalti itu kepada rakyat secara tepatnya untuk kepentingan rakyat itu sendiri, katanya.

"Walaupun royalti telah dibayar sekalipun kini pembangunan infrastruktur yang dibuat adalah secara umum yang sebenarnya tidak dapat dinikmati oleh rakyat yang sebenarnya," katanya.

"Apa yang pasti RM7 bilion yang diumumkan dan diumum di sini RM4 bilion yang telah diperolehi ini sendiri pun ada jurang yang besar dan ini pun timbulkan persoalan," ujarnya.

jaki said...
on 

WANG ROYALTI JADI WANG EHSAN JADI WANG SAKU

Isyarat pertama menunjukkan BN sudah gagal meraih kemenangan pusingan pertama di Kuala Terengganu apabila calonnya tidak bersedia menjelaskan kedudukan sebenar kepada rakyat Terengganu sama ada benar royalti minyak sudah dikembalikan.

Kegagalan itu dibuktikan oleh calon BN, Dato' Wan Ahmad Farid Wan Salleh, yang dengan nada mengelak menyatakan tidak akan menyertai Debat Royalti Minyak yang bakal dianjurkan Majlis Perpaduan Rakyat Terengganu (Mampat) pada 8 malam, Khamis 15 Januari, di Kelab Ekuestrian Terengganu.

Penganjuran debat ini berbangkit apabila timbul keraguan terhadap kenyataan Meteri di Jabatan Perdana Mneteri, Senator Dato' Amirhisham A. Aziz di Parlimen pada 13 Mei 2008 bahawa Terengganu mendapat royalti sejumlah RM7.364 bilion.

Ia bercanggah dengan dakwaan bahawa Kerajaan Terengganu sekadar mendapat kira-kira RM4 bilion sahaja manakala selebihnya seolah-olah lesap tanpa diketahui umum. Malah jumlah yang diterima itu dikatakan untuk projek-projek yang tidak memberi manfaat kepada negeri dan rakyat Terengganu seperti Monsoon Cup yang berjumlah RM500 juta dan peruntukan Taman Tamadun Islam kira-kira RM259 juta.

Ini termasuk projek yang melibatkan belanja besar untuk Pulau Warisan berjumlah RM40 juta dan Pulau Bidong RM30 juta. Manakala Projek Benteng Pemecah Ombak meningkat dari perancangan asal RM367 juta kepada RM409 juta. Selain itu pembinaan Kompleks Sukan Gong Badak meningkat sejumlah RM182 iaitu dari RM362 juta mencecah sehingga RM544juta!

Sokong dakwaan

Mengulas lanjut isu ini, Pengarah Penyelidikan PAS Pusat, Dr Dzulkifli Ahmad menyatakan PAS mempunyai data-data tertentu yang menyokong dakwaan bahawa royalti minyak sebenarnya tidak dikembalikan sepenuhnya secara telus. Dan oleh itu, pentas debat dikira wajar untuk kedua-dua pihak, PAS dan BN, menjelaskan situasi sebenar kepada rakyat Terengganu.

"Cadangan debat ini bukan didorong oleh faktor 'political mileage' tetapi PAS mahu membela hak dan nasib rakyat Terengganu yang dinafikan daripada menikmati royalti minyak terbabit.

"Sepatutnya royalti mestilah dibuktikan dengan kemasukan atau mekanisme tertentu, yang menunjukkan adanya bayaran kepada kerajaan negeri. Setakat yang ada hanyalah sebutan-sebutan oleh pemimpin dan cek-cek replika demi meraih sokongan rakyat untuk pilihan raya kecil Kuala Terengganu," kata Dr Dzulkifli, yang juga Ahli Parlimen Kuala Selangor.

Beliau mempersoalkan bagaimana RM700 juta wang royalti Terengganu yang telah digunakan oleh Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB) untuk projek di negeri-negeri lain sedangkan royalti tersebut adalah hak rakyat Terengganu.

Beliau juga menyangkal kenyataan pemimpin BN bahawa royalti tersebut digunakan untuk perbelanjaan kemudahan asas seperti jalan raya dan jambatan di Terengganu. Ini kerana pembinaan infrastruktur terbabit adalah di bawah tanggungjawab dan bidang kuasa kerajaan pusat untuk menguruskan perbelanjaannya melalui kementerian tertentu dan bukannya dengan menggunakan royalti minyak.

"Jika benar royalti minyak dikembalikan, kenapakah hutang negeri Terengganu meningkat dari tahun ke setahun?" katanya yang juga Ahli Jawatankuasa PAS Pusat ketika ditemui di Pejabat Khidmat Masyarakat Dun Alor Limbat, Terengganu baru-baru ini.

Jelasnya, pada tahun 2006, Terengganu berhutang sejumlah RM903 juta dengan kerajaan Pusat dan RM937 juta pada tahun berikutnya (2007) manakala tahun lalu sudah mencecah RM976 juta. Ini secara tidak langsung membuktikan bahawa royalti minyak tidak dikembalikan seperti yang dinyatakan sebelum ini.

Dua faktor utama menyebabkan rakyat tidak dapat menikmati royalti minyak sewajarnya adalah disebabkan oleh salah-guna kuasa oleh Kerajaan Pusat dan salah tadbir serta urus kewangan kerajaan negeri di bawah BN, kata Dr Dzulkifli.

Audit semula

Justeru, untuk memastikan royalti minyak benar-benar dikembalikan adalah dengan menubuhkan jawatankuasa induk atau bersifat seperti sebuah suruhanjaya untuk memperhalusi, menyiasat dan mengaudit semula segala perbelanjaan dan peruntukan yang dikaitkan dengan royalti minyak.

Dengan itu rakyat dapat mengetahui kedudukan yang sebenar. Langkah awal yang praktikal ialah kedua-dua calon wajar menyahut cabaran untuk berdebat.

"Kita menganggap penolakan Wan Farid tidak menyertai debat disebabkan beliau tidak bersedia menjawab hujah yang dikemukakan oleh rakyat dan PAS.

"Selain tidak bersedia menubuhkan jawatankuasa khas menyiasat ketirisan dan salah guna royalti minyak Terengganu kepada negeri-negeri lain dan projek yang tidak bermanfaat, baki selebihnya juga tidak sampai kepada rakyat dan negeri Terengganu secara sewajarnya," katanya.

Manakala Abdul Wahid Endut sentiasa lantang membangkit soal royalti minyak di sidang Dun selama ini. Beliau juga pernah mencabar Menteri Besar Dato' Ahmad Said menubuhkan jawatankuasa audit luar dan dalaman bagi memastikan ketelusan pembayaran royalti minyak.

"Jika benar royalti minyak dikembalikan, sudah pasti Terengganu tidak menduduki carta kedua teratas sebagai negeri termiskin berbanding lain-lain negeri yang tidak mempunyai sumber minyak," kata Dr Dzulkifli

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    1 year ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    2 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket

Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com