Pray For MH370

Pray For MH370

IDEA KERAJAAN PERPADUAN-CAMPURAN PECAHBELAHKAN PAS

Parti Islam SeMalaysia (PAS) bukan sekadar pertubuhan politik sahaja malah ia merangkumi kesyumulan Islam iaitu PAS juga sebuah badan dakwah, badan kebajikan, jurubicara ummat, pembela kaum tertindas, penegak keadilan, pejuang kemerdekaan dan bahasa, pembawa obor perpaduan ummah, pencinta ibu pertiwi, wadah bermuzakarah, pemangkin kemajuan duniawi ukhrawi, pemusnah khurafat, bidaah dan tahyul, pencinta ilmu dan penegak jihad dan amar makruf nahi munkar. Satu gerakan yang bersepadu dan sentiasa relevan sepanjang zaman. Sebarang bentuk kejumudan boleh membawa kepada kepada kehancuran atau paling tidak tercicir di jalan dakwah.

Kalimah Toiyibah atau Formula Agung "Laa Ilaha illa ALlah" telah
diumpamakan sebagai sebuah pokok yang mana akar tunjangnya menjuman ke bumi dan batangnya menegak ke langit beserta dahan dan cabangnya yang rendang, mengeluarkan putik dan buah.


Kesatuan umat Islam dilambangkan dengan menghadap kiblat yang sama ketika solat serta semua pergerakan solat berjemaah serantak dan sepakat mengikut imam yang satu.
Ibadat haji juga merupakan demonstrasi rasaksa kesatuan umat Islam.

Tuntutan berpegang pada tali Allah dan tidak berpecah belah merupakan perintah ALlah. Umat Islam disarankan agar berusaha mendamaikan dua puak yang bertelagah sehingga kedua-duanya akur atau berdamai. Jika salah satu puak itu berdegil dan tidak mahu berdamai, maka wajib diperangi puak yang berdegil itu. Begitu tegas arahan Al Quran tentang konsep wehdah atau kesatuan.

Jika PAS boleh duduk semeja dengan puak belum Islam, masakan susah sangat untuk PAS bertemu dengan golongan yang sudah Islam. Baru-baru ini Presiden PAS telah menjadi pengerusi majlis dalam satu forum antarabangsa mengenai perpaduan Ummah. Bukankah agak ganjil dan janggal seorang yang melaungkan perpaduan Islam di peringkat antarabangsa, tetapi mempunyai rekod buruk di negera sendiri.

Jika PAS boleh bekerjasama dengan pelbagai puak yang memiliki pelbagai ideologi dalam mempertahankan bahasa Melayu, kenapa tidak boleh PAS bersemuka dengan UMNO dalam hal kepentingan bersama.



















Ahli PAS disarankan agar tidak cepat melatah dan reaktif kepada provokasi pihak musuh. Pemimpin peringkat bawahan perlu cepat dan cekap menyampaikan maklumat atau sebarang bentuk polisi baru kepada ahli akar umbi. Syura Ulama' perlu pantas mengeluarkan fatwa dan hujah dalam menangani isu semasa.

Forum di internet tidak akan dapat menyelesaikan dan menghuraikan sebarang permasalahan yang dihadapi. Ceramah umum mungkin mampu memberi kefahaman ahli tetapi akhirnya usrah, bengkel dan ceramah kelompok sahaja yang mampu menawarkan komunikasi dua hala yang berkesan.

Isu kerajaan campuran atau perpaduan kini menjadi isu yang mampu merenggangkan saf dan memecahbelahkan jemaah dek kerana kurang jelas serta kekeliruan yang timbul di kalangan ahli.

Ahli PAS seolah-olah tidak mampu bergerak mengikut rentak irama dan lagu yang dimainkan oleh Barisan Nasional. Telah ditegaskan bahawa idea kerajaan campuran diketengahkan semasa era Tun Pak Lah. Tetapi kini sudah tidak relevan lagi dengan tertabalnya DS Najib.

Ahli PAS seolah-olah tidak mampu menerima perubahan polisi dan arahan dari pimpinan mengikut kesesuaian masa, arahan yang tidak membelakangkan Perlembagaan PAS dan berkompromi dengan prinsip Islam itu sendiri.

Kesimpulannya, marilah kita rapatkan saf, perkasakan jemaah, tingkatkan ilmu serta amal, buangkan sifat hasad dengki serta ego yang melampau dan khusnu zohn (baik sangka) pada pemimpin yang bertakwa. Akhir kalam, harap maaf, wabillahi taufik wal hidaayah, wassalamualaikum wtb. TAKBIR.

Comments :

0 comments to “IDEA KERAJAAN PERPADUAN-CAMPURAN PECAHBELAHKAN PAS”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com