Pray For MH370

Pray For MH370

RASUAH POLITIK BELI UNDI DENGAN WANG RINGGIT

Rais yang jelek dengan gejala politik wang dalam parti, semalam secara sinis mencadangkan semua jawatan tertinggi parti dipertandingkan secara tender dengan pembida tertinggi dipilih sebagai pemenang.

Tun Musa berkata, generasi kini merupakan orang terpelajar yang boleh berfikir dan tidak mahu lagi menerima amalan rasuah serta mendambakan akauntabiliti serta kredibiliti yang baik pada seorang pemimpin.


Kini kebanyakan masyarakat, orang terpelajar yang tidak mahu amalan rasuah, apa juga yang diperkatakan oleh pemimpin-pemimpin jika pemimpin tersebut tidak ada kredibiliti, maka apa jua yang diperkatakan pemimpin itu tidak mahu mereka terima" menurut Tun Musa Hitam.

"I feel embarrassed to see that other (Barisan Nasional) component parties like MCA and Gerakan actually have less such problems to worry about" lamented T. Ahmad Rithauddeen .



*Sukar kemuka bukti gejala minta imbuhan


*Membanteras gejala politik wang dalam Umno


*Umno disciplinary chief: Money politics worsening
.

*
"Penyakit tua" perlu dirawat

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Membanteras gejala politik wang dalam Umno

Oleh Abdul Rahman Sulaiman
rahmansulaiman@yahoo.com
Berita harian
Datuk Rahman Sulaiman ialah bekas Ketua Pengarang Bernama


Perwakilan kena bijak pilih pemimpin yang meletakkan perjuangan parti atasi kepentingan peribadi.

POLITIK wang atau rasuah politik, satu fenomena negatif yang melanda Umno sejak beberapa tahun lalu, nampaknya begitu sukar untuk dibendung walaupun pelbagai usaha dilakukan parti itu untuk menghapus atau sekurang-kurangnya membendung gejala terbabit.

Ini menyebabkan banyak pihak, terutama pemimpin parti yang tidak berduit atau yang cuba bertanding secara bersih berasa kecewa dan tawar hati untuk meneruskan cita-cita mereka bertanding merebut sebarang jawatan dalam parti.

Pada musim pemilihan parti sekarang, gejala itu dikatakan amat berleluasa tetapi sukar dikesan kerana mereka yang mengamalkannya menjadi lebih bijak dan licik. Sama ada ini benar atau tidak, hanya mereka yang terbabit saja tahu.

Apa pun, Menteri Luar, Datuk Seri Dr Rais Yatim yang menawarkan diri bertanding jawatan Naib Presiden tetapi masih belum mendapat kelayakan dari segi jumlah pencalonan, nyata tidak dapat menyembunyikan kekecewaan apabila menyarankan semua jawatan tertinggi parti dipertandingkan secara tender.

Beliau yang juga Ahli Majlis Tertinggi Umno berkata, wang yang digunakan untuk mendapatkan jawatan itu boleh digunakan oleh parti untuk apa juga tujuan yang difikirkan perlu. Suara sinis Rais itu sebenarnya bukanlah sesuatu yang baru.

Bekas Timbalan Perdana Menteri dan Timbalan Presiden Umno, Allahyarham Tun Ghafar Baba pernah membuat saranan serupa ketika hayatnya. Namun perkara sama tetap berulang setiap kali Umno menghadapi pemilihan sama ada pada peringkat cawangan, bahagian atau Majlis Tertinggi.

Untuk memperbetulkan perspektif masing-masing, mungkin ada baiknya ahli Umno menyemak kembali kenyataan Perdana Menteri yang juga Presiden Umno, Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi, ketika mengumumkan keputusan untuk tidak mempertahankan jawatannya selepas mesyuarat khas Dewan Tertinggi Barisan Nasional (BN) baru-baru ini.

Abdullah menyatakan hasrat untuk melihat perpaduan dalam Umno terus kukuh dan keharmonian dalam BN kekal dipelihara kerana BN yang kuat dan berpadu adalah penting untuk membolehkan negara menghadapi cabaran masa depan sebagai sebuah negara maju dengan keharmonian dan keadilan dinikmati semua.

"Saya mahu menyerahkan kepada pengganti saya sebuah Malaysia yang mampu menghadapi cabaran ekonomi global yang berbahaya, sebuah Malaysia milik golongan kaya dan miskin, golongan muda dan tua serta sebuah Malaysia kepunyaan penghuni kota dan desa, bukan Malaysia yang dipisahkan oleh utara dengan selatan dan bukan juga yang dipisahkan oleh agama, tetapi Malaysia yang berpadu dan harmoni.

"Kini bukan masanya untuk bertelagah atas perhitungan politik sempit, sebaliknya ini adalah masa untuk mengeratkan perpaduan dan bekerjasama untuk mencapai sesuatu yang lebih besar," katanya.

Itulah antara lain amanat Abdullah yang boleh disifatkan sebagai amanat terakhir sebelum anggota Umno dan parti komponen lain memilih kepemimpinan baru masing-masing yang akan menghadapi Pilihan Raya Umum Ke-13, kira-kira empat tahun lagi.

Memang dipersetujui ramai pemerhati dan penganalisis politik bahawa selepas berdepan prestasi terburuk dalam sejarah pada pilihan raya umum lalu, Umno dan BN khususnya perlu membuat pembaharuan menyeluruh untuk memenangi semula keyakinan pengundi dan dengan itu kekal memerintah negara bagi mencapai matlamat Wawasan 2020.

Kalau pembaharuan dan langkah pemulihan ini gagal dilaksanakan, ramai pihak yakin bahawa parti gabungan itu akan menjadi parti pembangkang dalam Kerajaan Persekutuan selepas Pilihan Raya Umum Ke-13.

Bagi Umno, tidak ada masa yang lebih sesuai untuk memulakan pembaharuan ini selain sekarang ketika parti sedang dalam proses memilih kepemimpinan mereka pada peringkat bahagian dan Pusat. Untuk itu mereka perlu memilih pemimpin yang benar-benar layak, berwibawa dan mampu membuat pembaharuan yang diharapkan tanpa mengira sama ada mereka ada memberikan sebarang 'habuan' atau tidak.

Sebaliknya, adalah lebih baik mereka yang memberikan habuan itu ditolak mentah-mentah sebagai pengajaran supaya mereka tidak lagi mengulangi tabiat buruk itu pada masa depan.

Bagaimanapun, satu pertanyaan yang sentiasa berlegar dalam pemikiran orang ramai kini ialah apakah ahli Umno benar-benar memanfaatkan peluang keemasan yang terbuka sekarang untuk memulakan perubahan dan pembaharuan yang diharapkan itu?

Kini beberapa minggu berlalu selepas Abdullah meluahkan hasrat beliau, ramai masih tertanya-tanya sama ada ia benar-benar difahami, dihayati serta diterjemahkan dalam bentuk tindakan oleh ahli dan pemimpin Umno yang kini sibuk mengadakan Persidangan Perwakilan Bahagian masing-masing sebagai persediaan menjelang Perhimpunan Agung dan pemilihan parti Mac depan.

Namun, berdasarkan kepada perkembangan sekarang, ingatan Perdana Menteri itu seolah-olah langsung tidak dihiraukan. Sebagai contoh, keghairahan merebut jawatan utama dalam parti, menarik minat luar biasa bukan hanya di kalangan pemimpin malah ahli parti.

Di sesetengah bahagian, lebih 40 calon bertanding merebut tujuh anggota perwakilan yang dipilih atau apa yang dirujuk sebagai Kumpulan 7 atau G7 di kalangan ahli parti. Kenapa ini berlaku? Adalah sesuatu yang sudah menjadi rahsia umum bahawa setiap kali ada pertandingan, anggota G7 boleh mengharapkan pelbagai bentuk habuan daripada calon yang bertanding.

Minat luar biasa untuk dipilih sebagai anggota G7 tahun ini muncul kerana ramai ahli menjangkakan bahawa semua jawatan, termasuk Presiden akan dipertandingkan berikutan pengunduran Abdullah. Fenomena ini yang muncul setiap kali Umno menghadapi musim pemilihan harus dibanteras habis-habisan jika parti itu benar-benar serius untuk menghapuskan rasuah politik.

Ahli parti tidak boleh semata-mata mengharapkan unit pemantau parti untuk melaksanakan tugas itu kerana mereka tidak mungkin mampu berbuat demikian secara berkesan memandangkan kepada jumlah ahli parti yang ramai di samping mesyuarat perwakilan bahagian yang dilangsungkan hampir serentak.

Sebaliknya, ahli parti sendiri harus jujur kepada diri sendiri dan mengikis amalan lama dalam membuat pilihan pemimpin yang lazimnya berdasarkan kepada siapa yang lebih banyak 'berbudi' kepada mereka walaupun kewibawaan calon yang banyak 'berbudi' itu mungkin boleh dipertikaikan.

Inilah satu perubahan yang boleh dimulakan oleh ahli parti terutama mereka yang dipilih sebagai anggota perwakilan, sekurang-kurangnya untuk pemilihan kali ini yang akan berlangsung ketika parti berada pada saat paling kritikal dalam sejarah 62 tahunnya.

Ahli parti pasti lebih arif mengenai kriteria yang perlu diutamakan dalam membuat pemilihan pemimpin kerana perkara ini sudah banyak dibincangkan sama ada melalui pelbagai tulisan dalam media atau ucapan oleh pemimpin parti sendiri.

Rasanya adalah memadai kalau dikatakan bahawa dalam mana-mana organisasi politik pun, wujud sekurang-kurangnya dua jenis pemimpin. Pertama yang mengutamakan kepentingan perjuangan melebihi kepentingan lain dan kedua yang mengutamakan kepentingan peribadi daripada kepentingan lain.

Jadi, pandai-pandailah mengenal pasti antara dua jenis pemimpin ini. Jika mereka ingin melihat parti terus berkuasa untuk mempertahankan hak dan memelihara maruah mereka, pilihlah calon kategori pertama. Sebaliknya jika mahu mengorbankan masa depan anak cucu dan negara, tepuk dada dan tanyalah selera.

Belanja yang dikeluarkan untuk mendapat kuasa dianggap sebagai modal perniagaan. Apabila kuasa sudah diperoleh, ia akan diguna atau disalahgunakan bukan saja untuk mengaut balik modal yang sudah dikeluarkan, malah untuk memperoleh 'margin keuntungan' tertentu seperti dalam perniagaan.

Dengan itu kitaran ganas rasuah tidak akan terhenti tetapi akan lebih berleluasa. Sebaliknya, mereka yang mementingkan perjuangan akan sanggup mengorbankan masa dan wang ringgit sendiri untuk memenuhi idealisme masing-masing.

Dengan kata lain, perwakilan yang terbabit dalam Persidangan Perwakilan Umno Bahagian sekarang cuma ada dua alternatif, mengundi untuk politik perjuangan atau politik komersial.

Datuk Rahman Sulaiman ialah bekas Ketua Pengarang Bernama.

$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$$
Sukar kemuka bukti gejala minta imbuhan
Berita harian
KUALA LUMPUR: Ahli Majlis Tertinggi (MT) Umno, Datuk Seri Dr Rais Yatim, berkata sukar untuk beliau membuat laporan mengenai salah laku pihak yang memintanya memberi imbuhan bagi mendapatkan sokongan pada pemilihan jawatan tertinggi Umno pada Mac depan berikutan kesukaran untuk mengemukakan bukti.

Katanya, sistem pembuktian terlalu rumit dan pihak yang membuat angkara amat licik memanipulasi sistem itu sehingga menjadikannya sukar dibuktikan di mahkamah walaupun perkara itu berlaku secara berleluasa.

"Ini soal masa depan Umno yang kelam jika tidak serius menangani masalah ini. Jika Umno tidak mahu berubah, saya khuatir rakyat akan mengambil keputusan untuk mengubahnya.

"Saya rela untuk tidak dapat pencalonan daripada melakukan perbuatan yang menyalahi etika seperti itu. Saya pegang pada prinsip sekurang-kurangnya saya dapat memberi peringatan kepada parti," katanya ketika dihubungi di sini, semalam.

Beliau diminta mengulas mengenai kenyataannya yang mendakwa ada pihak meminta memberi habuan bagi mendapatkan pencalonan bagi jawatan Naib Presiden Umno yang ditandinginya ketika ini.

Sementara itu di PUTRAJAYA, Rais yang jelek dengan gejala politik wang dalam parti, semalam secara sinis mencadangkan semua jawatan tertinggi parti dipertandingkan secara tender dengan pembida tertinggi dipilih sebagai pemenang.

Beliau yang masih belum melepasi kuota 20 pencalonan, berkata wang bidaan untuk semua jawatan itu pula boleh digunakan parti untuk tujuan lain yang difikirkan perlu.

"Sesiapa yang mempunyai banyak duit bolehlah membuat bidaan. Maka kita dalam Umno akan jadi bahan ketawa masyarakat umum," katanya yang juga Menteri Luar selepas menghadiri majlis makan tengah hari bersama Ketua Perwakilan Negara dari rantau Amerika dan Caribbean di sini, semalam.
<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>> ‘Penyakit tua’ perlu dirawat
sinarharian /-BERNAMA
KUALA LUMPUR - Generasi muda diperlukan bagi membantu memulihkan semula penyakit tua UMNO yang kini sudah menginjak usia 61 tahun, kata bekas Timbalan Presiden UMNO Tun Musa Hitam.

“Penyakit tua ini tidak boleh diperbaiki oleh orang tua-tua, jadi maksud saya mereka yang hendak bertanding pada pemilihan UMNO Mac depan, yang ingin memegang jawatan-jawatan tertinggi haruslah terdiri daripada golongan muda yang mempunyai idea-idea yang baru,” katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.

Biarpun ramai yang beranggapan untuk memulihkan UMNO, kombinasi antara generasi tua dan muda merupakan satu tindakan yang bijak, namun Musa berpendapat dalam keadaan UMNO yang sudah berusia 61 tahun adalah lebih baik generasi muda mengambil alih.

“Kalau kita lihat dalam senarai peringkat tertinggi, kita melihat calon Presiden dan Timbalan Presiden, yang senior menjadi pilihan, tetapi jawatan lebih bawah daripada itu saya lebih suka golongan muda yang mengambil bahagian,” katanya.

Musa berkata, UMNO harus sedar bahawa sokongan rakyat terhadap parti itu kini telah menurun berikutan isu-isu yang ada kaitan dengan persepsi rakyat.

“Persepsi rakyat ialah UMNO begitu lama berkuasa dan pada pendapat mereka dari hasil pilihan raya Mac lalu, ada kelemahan-kelemahan yang begitu serius yang UMNO tidak dapat mengatasinya termasuk isu rasuah dan sebagainya,” katanya.
Beliau berkata, generasi kini merupakan orang terpelajar yang boleh berfikir dan tidak mahu lagi menerima amalan rasuah serta mendambakan akauntabiliti serta kredibiliti yang baik pada seorang pemimpin.

Kini kebanyakan masyarakat, orang terpelajar yang tidak mahu amalan rasuah, apa juga yang diperkatakan oleh pemimpin-pemimpin jika pemimpin tersebut tidak ada kredibiliti, maka apa jua yang diperkatakan pemimpin itu tidak mahu mereka terima,” katanya.

Sementara itu, Musa yang juga bekas Timbalan Perdana Menteri turut mengulas mengenai proses pemilihan pemimpin yang sedang berjalan.

Setakat ini, tiada seorang pun calon yang hendak bertanding dengan jelas menyebut bahawa sekiranya dipilih maka pemimpin itu akan berusaha bersungguh-sungguh untuk menangani kesan akibat krisis ekonomi dunia, jelasnya.

!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Umno disciplinary chief: Money politics worsening
sun2surf
KUALA LUMPUR (Oct 23, 2008) : Umno disciplinary board chairman Tengku Tan Sri Ahmad Rithauddeen Tengku Ismail said today money politics has worsened to such an extent that it has become difficult to eradicate.

"I feel embarrassed to see that other (Barisan Nasional) component parties like MCA and Gerakan actually have less such problems to worry about," he said.

Urging members to adopt honesty to curb the menace, Ahmad Rithauddeen said the culture of money politics was around 20 years ago when he first joined the party.

"The members are happy when there are more contestants participating in the party election as they will have the opportunity to make more money," he told a press conference at the party's headquarters today.

Ahmad Rithauddeen admitted the board is having difficulty gathering information for its investigation because complainants are afraid to come forward.

"It is difficult for us to get complaints from members because they are paid to shut up. We will not disclose the identity of the whistle blowers as we must get rid of the money politics, which is like a cancer destroying the party and the country," he said.

To a question, Ahmad Rithauddeen said he believes the long campaigning period (for the party election, which has been deferred to March) may encourage money politics.

Asked whether the disciplinary board will act on the statement by Umno Supreme Council member Datuk Seri Dr Rais Yatim that some divisions actually asked for "donations" from the candidates in exchange for support in the party election, Ahmad Rithauddeen said the board cannot act simply based on statements as there was no official complaint lodged.

On the proposal by Rais, who is vying for the vice-president's post, to have an open tender format for the party's top post so that those with the highest bid can be the leaders, Ahmad Rithauddeen said he did not think such a proposal can work "we must choose good leaders who are really can lead the country and there is no provision in the party constitution to allow open tender for top posts.

"I do not know whether he (Rais) was joking and how serious he was in proposing this idea but there is no way we should do it via open tender," he added.

The party's supreme council had postponed its December party election to March to ensure a smooth transition of power from party president Datuk Seri Abdullah Ahmad Badawi to his deputy Datuk Seri Najib Razak.

Ahmad Rithauddeen also announced that two party members, Isang Rawai of Kota Marudu and Shamsuddin Dawam of Ledang division had violated the party laws and will be recommended to the supreme council to have their membership terminated.

"Isang was found guilty as he contested in the last general election as an independent candidate and Shamsuddin was found guilty as he had contested in the general election under PAS's flag, which we deemed as dishonesty to the party and unacceptable," he said.

The disciplinary board had also issued warnings to Datuk Ishak Ismail of Seremban division; Datuk Mustaffar Kamal Abdul Hamid and Datuk Abdullah Abu Bakar of Raub division; Datuk Suhaili Abdul Rahman, Datuk Yunus Kurus and Alias Hussin of Labuan division as they violated the party constitution and the members' code of ethics.

Comments :

0 comments to “RASUAH POLITIK BELI UNDI DENGAN WANG RINGGIT”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com