Pray For MH370

Pray For MH370

PPSMI HENDAKLAH DIMANSUHKAN










Kota Darul Naim 12 Jan 2009: Satu pertemuaan dan dialog EXCO Pendidikan Negeri Pakatan Rakyat telah diadakan buat julung kali dan Exco dari 3 negeri dan wakil-wakil Exco telah membincangkan pelbagai masalah dan program yang akan dilaksanakan. Antara resolusi pertemuan di atas ialah isu PPSMI. Mesyuarat telah memutuskan bahawa "pengajaran dan pembelajaran Sains dan Matematik hendaklah dalam bahasa kebangsaan dan bahasa ibunda pelajar".

Bakal adakan himpunan rakyat ke Istana Negara, mansuhkan PPSMI


Bekas Presiden Persatuan Guru-guru Melayu Malaysia Barat, Nordin Mahmood berpendapat hanya terdapat dua cara sahaja perjuangan mengembalikan maruah dan kedudukan Bahasa Melayu dalam konteks menentang PPSMI.

"Yang pertama melalui undang-undang, dan yang keduanya tindakan yang bercorak politik," katanya kepada Harakah.

Jelasnya, tindakan undang-undang akan dimulakan tidak lama lagi oleh Gapena dan beliau yakin ianya akan berhasil walaupun memakan masa yang agak panjang.

Menurutnya kes yang sama telah dibawa ke mahkamah pada tahun 2006, namun sehingga kini ianya masih belum dibicarakan.

Beliau yang dikenali sebagai Cikgu Nordin ini berkata tindakan politik ini akan memberikan kesan terutamanya dalam suasana masa kini yang kian menekan perasaan mereka yang marah dengan tindakan kerajaan.

"Dengan tidak ada sikap tolak ansur Menteri Pelajaran yang berdolak dalik untuk mempertahankan diri pada saat akhir yang tidak mahu tunduk kepada apa jua tekanan dan pengaruh," ujarnya.

Kemuncak kepada amarah ini adalah perarakan 100,000 rakyat ke Istana Negara bagi menyerahkan memorandum kepada yang DiPertuan Agong yang dirancang pada satu tarikh yang masih belum diputuskan, katanya.

"Saya yakin dengan tindakan politik yang disertai dengan tindakan undang-undang, perkara ini akan berjaya," katanya lagi.

Selain itu, beliau menegaskan bahawa perjuangan bagi memansuhkan PPSMI ini adalah merupakan perjuangan semua pihak tidak hanya khusus kepada orang Melayu sahaja.

"Ianya adalah perjuangan semua bukan hanya orang Melayu sahaja tetapi semua kerana sekiranya PPSMI ini diteruskan, Bahasa CIna dan Bahasa Tamil juga akan turut terjejas.

"Kerana mereka terpaksa menggunakan bahasa inggeris sebagai bahasa pengantar di sekolah mereka," katanya lagi.

Beliau turut melahirkan rasa dukacita atas sikap kerajaan yang tidak konsisten dan tegas dalam isu tersebut iaitu sama ada ingin meneruskan atau terus menghentikannya.

"Ia seolah-olah menunjukkan bahawa mereka ini sebagai orang melayu tetapi tidak mencintai bahasa sendiri.

"Sikap yang ditunjukkan ini menggambarkan dua perkara iaitu tidak patriotik kerana Bahasa Melayu merupakan bahasa negara yang termaktub dlam perlembagaan tetapi mereka tidak begitu senang untuk melaksanakan perkara ini.

"Yang kedua, mereka tidak berperikemanusiaan pendapat daripda tokoh-tokoh pendidik yang telah dibuat kajian dalam tahun 2006 menyatakan bahawa 500,000 pelajar akan tercicir akibat daripada pelaksanaan PPSMI.

"Begitu juga dengan satu kajian yang dibuat oleh UPSI menyatakan bahawa 60 hingga 70 peratus mereka yang terlibat dengan PPSMI ini tidak memahami konsep sains dan matematik," ujarnya lagi.

Tegasnya, akibat buruk daripda pelaksanaan PPSMI ini adalah kepada pelajar luar bandar dan golongan miskin di bandar yang tidak mempunyai latar belakang keluarga berbahasa inggeris.

"Jadi, mereka ini memang tidak patriotik dan tidak berperikemanusiaan kerana kalau kita rasa marah dengan pembunuhan di Gaza, Iraq dan Afghanistan, kita juga sedang melakukan pembunuhan secara perlahan-lahan.

"Bagi saya tanpa ilmu pada hari ini samalah juga seperti kita sedang melakukan pembunuhan, dan ini kita tidak sedar, sangat mendukacitakan," katanya lagi yang kesal kerajaan yang diketuai oleh orang Melayu tetapi sukar menerima hakikat perjuangan orang Melayu.

Intan Abdullah / HARAKAHDAILY
Fri | Jan 16, 2009

Comments :

0 comments to “PPSMI HENDAKLAH DIMANSUHKAN”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com