Pray For MH370

Pray For MH370

RINTANGAN KEDUA UNTUK LEPASAN SPM/STPM 2008

1. Kemasukan ke IPTA menjadi semakin mencabar. Lepasan SPM dan STPM mencecah ratusan ribu pelajar tetapi tempat di IPTA amatlah terhad sekali.

2. Seramai 1,676 calon SPM 2008 memperoleh gred 1A dalam semua mata pelajaran yang diambil. Jumlah Biasiswa dan dermasiswa juga sangat terhad.

3. Kriteria kemasukan ke IPTA ialah berdasarkan kepada kelayakan akademi sebanyak 90 peratus dan 10% kegiatan kokurikulum seeorang pelajar.

4. IPTS diminta agar jangan menaikkan yuran pengajian. Pihak berwajib hendaklah memantau hal ini.

5. Kemusykilan: Pak Timbalan Menteri Pengajian Tinggi disebut sebagai berkata 41,000 tempat di 20 buah IPTA seluruh negara mencukupi untuk menampung ratusan ribu lepasan SPM dan STPM yang layak?

41,000 Tempat Belajar Tersedia Di IPTA

Terdapat kira-kira 41,000 tempat di 20 buah Institusi Pengajian Tinggi Awam (IPTA) bagi menampung kemasukan pelajar lepasan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) dan Sijil Tinggi Persekolahan Malaysia (STPM) 2008.

Timbalan Menteri Pengajian Tinggi, Dr Hou Kok Chung berkata jumlah itu adalah mencukupi bagi menampung pelajar yang benar-benar layak untuk memasuki IPTA.

"Ini ditambah pula dengan tempat yang akan ditawarkan oleh 41 universiti dan kolej swasta serta politeknik. Secara keseluruhan terdapat 433 institusi pengajian tinggi di negara ini yang boleh menampung kemasukan pelajar SPM dan STPM," katanya kepada pemberita pada majlis menandatngai memorandum persefahaman kerjasama pendidikan antara Kumpulan Kolej Legenda dengan Thompson Rives Universiti, Kanada, di sini Jumaat.

Bagaimanapun Hou berkata kelayakan untuk diterima masuk IPTA yang kini semakin sengit adalah berdasarkan kepada kelayakan akademi sebanyak 90 peratus dan selebihnya kegiatan kokurikulum seeorang pelajar.

Beliau juga meminta universiti dan kolej swasta supaya tidak menaikkan yuran pengajian mereka.



BERNAMA

Keputusan SPM 2008 memberangsangkan



Kementerian Pengajian Tinggi

Comments :

0 comments to “RINTANGAN KEDUA UNTUK LEPASAN SPM/STPM 2008”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com