Pray For MH370

Pray For MH370

TAHNIAH PDRM BERJAYA RAMPAS SYABU BERNILAI RM254 JUTA

Penemuan syabu di Rompin disifatkan rampasan dadah terbesar di Malaysia.

Sebuah lori yang berhenti dibahu jalan Kuantan-Segamat telah diperiksa Polis.

Seorang daripada pemandu terbabit telah menyembur pemedih mata ke atas dua anggota polis dan sempat lari, namun telah diberkas.

Pemeriksaan lanjut terhadap muatan lori itu menemukan 96 kotak dibalut plastik hitam dan setiap kotak mengandungi lima bungkusan plastik berisi serbuk dan ketulan jernih disyaki syabu.

Seorang lagi suspek dikenali sebagai Lim Han Choo atau Ah Chiau, 55, nombor kad pengenalan 541230-10-5521 berasal dari Klang, Selangor sedang dicari.



Sita wang RM2.6j

KUANTAN: Seorang ahli perniagaan bergelar Datuk yang ditahan polis bagi membantu siasatan kes rampasan syabu seberat 978 kilogram bernilai kira-kira RM254 juta di Rompin, dekat sini, 2 Mei lalu, memiliki wang RM2.6 juta dalam akaun banknya.

BUKTI...Othman (kiri) menunjukkan sebahagian dari 978 kilogram
syabu yang dirampas. Gambar kecil, Lim yang diburu polis.


Berikutan itu, polis menyita wang berkenaan, selain menyiasat aset lain sama ada diperoleh hasil kegiatan jenayah itu.

Timbalan Pengarah I Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Bukit Aman, Datuk Othman Harun, berkata lelaki berusia 30 tahun itu ditahan di rumahnya di Johor Bahru, Johor, jam 1 tengah hari, Rabu lalu untuk disoal siasat berhubung pembabitannya dalam kegiatan pengedaran dadah sintetik itu.

Menurutnya, ahli perniagaan terbabit ditahan selepas tiga lelaki berusia 40 dan 50 tahun termasuk dua beradik diberkas dalam satu sekatan jalan, Sabtu lalu.

Pemeriksaan di kediaman Datuk itu turut menemui sejumlah dadah, sekali gus mengaitkannya dengan penemuan syabu terbabit.

Menceritakan semula penemuan syabu yang disifatkan rampasan dadah terbesar di Malaysia setakat ini, Othman berkata, sepasukan anggota dari Balai Polis Cenderawasih, Rompin, baru selesai menjalankan tugas mengadakan sekatan jalan dalam Ops Bersepadu.

Mereka terserempak sebuah lori dalam keadaan mencurigakan berhenti di bahu jalan sebelah kiri di Kilometer 3, Jalan Kuantan-Segamat, jam 6.45 pagi.

“Dua lelaki itu ditahan dan kad pengenalan mereka diambil untuk diperiksa. Bagaimanapun, ketika mahu memeriksa muatan lori itu, seorang daripada lelaki terbabit menyembur pemedih mata ke atas dua anggota polis.

“Kedua-duanya melarikan diri ke kawasan ladang sawit berhampiran sebelum gerakan mencari dilancarkan dan berjaya menahan pemandu lori terbabit,” katanya pada sidang media di Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Pahang di sini, semalam.

Turut hadir, Ketua Polis Pahang, Datuk Robiah Abdul Ghani dan Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik negeri, Superintendan Yap Thoon Khuan.

Othman berkata, pemeriksaan lanjut terhadap muatan lori itu menemui 96 kotak dibalut plastik hitam dan setiap kotak mengandungi lima bungkusan plastik berisi serbuk dan ketulan jernih disyaki syabu.

Sehubungan itu, polis kini mengesan seorang lagi suspek dikenali sebagai Lim Han Choo atau Ah Chiau, 55, nombor kad pengenalan 541230-10-5521 berasal dari Klang, Selangor.

Oleh Zaitie Satibi
am@hmetro.com.my/myMetro

Comments :

0 comments to “TAHNIAH PDRM BERJAYA RAMPAS SYABU BERNILAI RM254 JUTA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com