Pray For MH370

Pray For MH370

PONTOON JETI PULAU KETAM TENGGELAM, HARBOUR CITY ASA NIAGA TIMBUL

Pada bulan Jun 2009, jeti awam ke Pulau Ketam telah "tenggelam", hanya Tuhan sahaja yang tahu bagaimana ia boleh berlaku.


Dengan ehsan Lembaga Kemajuan Ikan Malaysia (LKIM), penduduk Pulau Ketam serta pengguna pengangkutan feri serta bot mula menggunakan jeti LKIM dan kemudahan ini akan berakhir pada 31 Julai 2009, namun satu rundingan telah diadakan pada 25 Jun 2009 dengan pihak-pihak yang terlibat, tempoh penggunaan jeti LKIM telah dilanjutkan sehingga 8 Ogos 2009.

Seramai lebih kurang ?500 orang penduduk Pulau Ketam berdemonstrasi pada 1hb Julai 2009 menyuarakan rasa tidak puas hati dengan apa yang berlaku. Mari kita kaji apa hikmahnya pontoon jeti Pulau Ketam tenggelam. Ini kerana jika ia tidak tenggelam nescaya tiada siapa yang tahu sejarah jeti awam Pulau Ketam dan Projek Harbour City milik ASA Niaga Sdn Bhd.



Jeti Awam Pulau Ketam (JAPK) sebelum pontoonnya tenggelam terletak di atas tanah rezab Persekutuan Lot 17 Seksyen 16 Pelabuhan Klang atau lot lama 104724.

Kerajaan BN Selangor telah meluluskan sebahagian dari tanah rezab di atas seluas 15.0 ekar kepada Tetuan ASA Niaga Sdn Bhd untuk projeknya pada 29 Nov 1995.


Pada tahun 1999 Kerajaan BN Selangor telah meluluskan 2 lot tanah kepada ASA Niaga Sdn Bhd iaitu:

(1) Sebahagian tanah rezab lot 17 Seksyen 16 PT 92572 seluas 15 ekar yang mana jeti ini terletak,

(2) Sebahagian tanah Keretapi Tanah Melayu (KTM) iaitu lot 24 PT 483 seluas 5.709 ekar,

dengan premium 30% DISKAUN berjumlah keseluruhannya RM2.182 juta sahaja.

Bayaran diterima pada 4 Jan 2002.

Dengan yang demikian, maka jeti awam Pulau Ketam kini terletak di atas tanah milik ASA Niaga Sdn Bhd. Bagaimana caranya untuk
memindahkan jeti ini dari wujud dan beroperasi? Tuan-tuan yang bijaksana jawab sendiri.

laporan Sinar Harian bertarikh 2/7/09
PELABUHAN KLANG - Penduduk Pulau Ketam dan Sungai Lima berhadapan dengan dilema apabila kemudahan jeti yang sekian lama digunakan mereka untuk berulang alik ke tanah besar bakal ditarik balik.

Sinar Harian difahamkan jeti milik Jabatan Perikanan digunakan atas dasar pinjaman dan tempoh berkenaan bakal berakhir Ogos depan, membuatkan mereka diburu keresahan apabila sehingga kini pihak berkenaan seperti Kerajaan Persekutuan mahupun kerajaan negeri tidak menunjukkan usaha serius untuk menyelesaikan kemelut itu.

Menurut seorang penduduk, Ismail Hakim, 46, sejak sekian lama penduduk di situ menggunakan jeti Jabatan Perikanan yang prihatin membenarkan mereka menggunakan jeti secara percuma, sedangkan jeti kekal yang dinanti masih ‘tidak kunjung tiba’.

“Sejak sekian lama kami menumpang jeti di sekitar kawasan ini untuk kegunaan ketika datang berurusan ke tanah besar dan tambang yang semakin mahal kepada penduduk.

“Malah, hingga kini belum ada tindakan serius daripada kerajaan negeri untuk membantu kami mengatasi kemelut yang berlaku ini,” katanya.

Katanya, kerajaan negeri atau persekutuan perlu serius untuk membantu penduduk dan tidak hanya menjanjikan isu ini terutama pada waktu menjelang pilihan raya bagi meraih undi.

Comments :

1
Anonymous said...
on 

yb minta penjekasan mengenai status tanah dan kelulusan yang diberi mpk dan yb akan menetahui cara mengatasi masalah ini.DAPATKAN PENGARAH PERANCANG MPK DIA TAHU CERITA INI.

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com