Pray For MH370

Pray For MH370

SPRM DEDAH 60% PERUNTUKAN UNTUK INFRA DI SARAWAK ANTARA 02-08 DISELEWENG

Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) mendedahkan bahawa 60 peratus peruntukan kerajaan untuk projek infrastruktur penting di Sarawak disalahguna antara 2002 dan 2008 oleh pihak tertentu yang bertanggungjawab mengendalikan projek itu.

Muhyiddin terkejut dengan pendedahan itu dan mahu SPRM menyiasat sama ada salah laku itu benar-benar wujud.

Sementara iaitu Dubai World, yang dimiliki kerajaan Dubai dan merupakan konglomerat pembangunan, memohon penangguhan enam bulan dari membayar hutang hampir AS$60 bilion.

Pengerusi Yayasan Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) Tun Musa berpendapat bahawa kerajaan Abu Dhabi, yang bersempadan dengan Dubai dan juga sebahagian daripada negara Emiriah Arab Bersatu (UAE), perlu menyelamatkan Dubai World. Dubai juga merupakan sebahagian daripada UAE.

Kaji impak hutang Dubai atas ekonomi M'sia


Kerajaan akan mengikuti rapat impak krisis hutang Dubai bagi melihat sama ada ia mendatangkan kesan ke atas ekonomi Malaysia, kata Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yassin.

"Kami berharap kesannya tidak teruk kerana kami telah menyebut bahawa 2010 merupakan tahun yang dinantikan untuk pertumbuhan ekonomi, dengan angka pertumbuhan yang positif seperti yang diumumkan oleh perdana menteri.

"(Bagaimanapun), ia masih terlalu awal untuk melihat sejauh mana ia akan menjejaskan sentimen yang semakin meningkat setakat yang membabitkan ekonomi Malaysia," katanya kepada pemberita selepas merasmikan loji tenaga arang batu swasta pertama, Tanjung Bin, milik Malakoff Corporation Berhad, pengeluar tenaga bebas utama.

Dubai World milik kerajaan, konglomerat pembangunan, memohon penangguhan enam bulan daripada membayar hutang hampir AS$60 bilion.

Krisis itu menimbulkan kebimbangan mengenai kemungkinan kegagalan syarikat terbabit, yang terlibat dalam projek di seluruh dunia. Perkembangan itu mengejutkan sektor kewangan yang sememangnya lemah.

Berikutan perkembangan itu, timbalan perdana menteri berkata kerajaan akan melihat sama ada pelabur dari Timur Tengah, yang sudah membuat komitmen sebelum ini untuk membawa masuk modal ke Malaysia, akan menunaikan janji mereka.

Terdapat pelbagai sumber akses modal di Timur Tengah dan Malaysia perlu lebih agresif dalam melaksanakan misi penggalakannya untuk menemui kumpulan tumpuan dalam sektor yang mempunyai kepentingan di Malaysia.

Dalam perkembangan lain, Muhyiddin memandang serius pendedahan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) bahawa 60 peratus peruntukan kerajaan untuk projek infrastruktur penting di Sarawak disalahguna antara 2002 dan 2008 oleh pihak tertentu yang bertanggungjawab mengendalikan projek itu.

Muhyiddin berkata beliau terkejut dengan pendedahan itu dan mahu SPRM menyiasat sama ada salah laku itu benar-benar wujud.

Timbalan perdana menteri berkata beliau tidak mengetahui sama ada jabatan dan agensi kerajaan persekutuan turut terlibat dalam salah guna dana awam dan jika mereka disabitkan, kerajaan mahu maklumat daripada SPRM.

Muhyiddin berkata beliau menyerahkan perkara itu kepada Timbalan Ketua Menteri Sarawak Tan Sri Dr George Chan Hong Nam untuk menanganinya.

BERNAMA


Jadikan Krisis Ekonomi Dubai Sebagai Teladan-Musa Hitam



KUALA LUMPUR, Dec 1 (Bernama) -- Pengerusi Yayasan Forum Ekonomi Islam Dunia (WIEF) Tun Musa Hitam berkata krisis hutang cabang pelaburan kerajaan Dubai, Dubai World, wajar dijadikan pengajaran oleh para pelabur untuk lebih berhati-hati dan tidak mengamalkan "mentaliti ikut-ikutan."

Musa, bekas Timbalan Perdana Menteri, berkata krisis itu berlaku kerana mereka yang terlibat terlalu ghairah sehingga melupakan prinsip permintaan dan penawaran.

"Saya sudah menduga sejak dua tiga tahun lepas bahawa perkara seperti ini akan berlaku. Gelembong itu telah berkembang terlalu pantas sehingga ia terpaksa meletup...mereka lupa prinsip penawaran dan permintaan. Apabila terlebih bekalan, ia akan mencapai tahap untuk meletus," katanya ketika diminta mengulas krisis hutang Dubai World yang semakin gawat.

Beliau yang ditemui pemberita selepas pelancaran dua buah buku karya bekas Ketua Pengarah Pelajaran Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad di sini Selasa, bagaimana pun berkata beliau tidak pasti jika ada syarikat tempatan yang menghadapi masalah serius ekoran krisis berkenaan.

"Hakikatnya, bahawa Dubai World, institusi payung yang perlu bertanggung jawap dan mengendali krisis itu, pastinya akan memberi kesan limpahan dan mereka semua yang telah melabur di dalam Dubai World akan merasai kesannya dan ia telah mulai dirasai," katanya.

Bagaimana pun, Musa berpendapat bahawa kerajaan Abu Dhabi, yang bersempadan dengan Dubai dan juga sebahagian daripada negara Emiriah Arab Bersatu (UAE), di dalam apa cara sekali pun perlu menyelamatkan Dubai World. Dubai juga merupakan sebahagian daripada UAE.

"Sehingga ini, mereka tidak mengambil sebarang tindakan...saya mengesyaki mereka ingin membiarkan keadaan reda dahulu dan cuba memulihkan keadaan pada kos yang murah," katanya.

Dubai World, yang dimiliki kerajaan Dubai dan merupakan konglomerat pembangunan, memohon penangguhan enam bulan dari membayar hutang hampir AS$60 bilion.

Krisis itu menimbulkan kebimbangan mengenai kemungkinan kegagalan syarikat terbabit, yang terlibat di dalam projek di seluruh dunia. Perkembangan itu mengejutkan sektor kewangan yang sememangnya lemah.

BERNAMA

Dubai's Debt Crisis Should Be A Lesson, Says Musa Hitam


KUALA LUMPUR, Dec 1 (Bernama) -- Chairman of the World Islamic Economic Forum (WIEF) Foundation, Tun Musa Hitam said Dubai's debt crisis should be a lesson for investors to be more careful and not adopt a herd mentality.

The crisis took place because the people involved got too excited to the point of forgetting the principle of supply and demand, the former deputy prime minister said.

"I foresaw something like this happening two or three years ago. The bubble has grown too fast it has to burst...they forgot the principle of supply and demand. When (there is) oversupply, somehow or rather it would reach breaking point," he said when asked on the ongoing debt crisis of Dubai.

Speaking to reporters after the launch of two books here today by former director general of education, Tan Sri Dr Abdul Rahman Arshad, Musa however said he was not sure if any local company would be seriously affected by the crisis.

Dubai World, a government owned development conglomerate recently sought a six month reprieve from paying creditors nearly US$60 billion in debts.

This triggered concerns of possible failure of the company which is involved in projects worldwide, sending shock waves to an already weakened global financial sector.

"But the fact that the Dubai World, the umbrella institution is the one that has to take and handle the crisis, surely will have the spillover effects and all those who had invested in Dubai would feel Dubai's ripples. It is already starting to be felt," Musa said.

Musa also said that the Abu Dhabi government should somehow rescue Dubai World.

"But so far they have not take any action...I suspect they are trying to let things go down first and when things are down, they might be able to salvage it in a cheaper way," he said.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “SPRM DEDAH 60% PERUNTUKAN UNTUK INFRA DI SARAWAK ANTARA 02-08 DISELEWENG”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com