Pray For MH370

Pray For MH370

MANAGEMENT STYLE: MB SELANGOR ADA "KELAS"

Akhbar Sinar Harian bertarikh 19hb Mac 2008 telah melaporkan perihal YAB Tan Sri Abdul Khalid telah meminta laporan kemajuan dari semua anak syarikat kerajaan Negeri Selangor, tentang operasi serta pelaburan anak syarikat berkenaan. Ini merupakan satu contoh kes kepada pelajar-pelajar bidang pengurusan bagaimana seorang CEO sebuah syarikat memantau dan mempelajari lebih dalam aspek operasi atau masalah yang dihadapi dalam syarikatnya dengan bertanyakan atau mengajukan soalan-soalan untuk sampai kepada suatu keputusan. Ini dipanggil "Management by Asking Question" (MBAQ). Cuma bezanya dalam kes ini, Tan Sri mengetuai sebuah kerajaan dan bukan sebuah syarikat. Walau bagaimanapun, konsepnya sama, cuma aplikasinya berbeza. Bagi yang kurang cerdik, ia mungkin mengatakan "tak kan Tan Sri tak tahu".

Tidak dilaporkan oleh akhbar, mungkin Tan Sri telah membuat lawatan mengejut atau meninjau pejabat-pejabat, ruang menunggu atau bilik rehat staf SUK di bangunan Sultan Saalehuddin Abd Aziz sambil beramah mesra dengan kakitangan tanpa mengira pangkat atau status untuk mendapat maklumat yang diperlukan. Dalam ilmu pengurusan, stail ini dikenali sebagai "Management by wandering/walking about" (MBWA).

Dari aspek kewangan, Tan Sri telah dilaporkan oleh akhbar meminta laporan kewangan terperinci. Bagi pelajar bidang perakaunan, aspek-aspek yang YAB lihat tentulah kunci kira-kira
(balance sheet) bagi setiap bulan, BUKAN tahunan; pernyataan aliran wang tunai (cash flow statement), pernyataan aset dan liabiliti ( assets and liabilities statement), pernyataan pendapatan (income statement) dan pernyataan untung rugi (profit and loss statement) dan nisbah kewangan (financial ratio) penting seperti nisbah kecairan (liquidity ratio), nisbah aktiviti (activity ratio) dan nisbah Penggunaan Dana (capitalization ratio).

Dari aspek kualiti, Tan Sri akan mengamalkan konsep " Total Quality Management " dalam semua aktiviti dan operasi SUK. Jika perlu, pensijilan ISO perlu dipertimbangkan bagi tujuan ketelusan dan profesionalisme terutama di jabatan seperti Jabatan Tanah dan Galian serta Pihak Berkuasa Tempatan.

Untuk pelajar, anda mungkin terfikir bahawa sebuah syarikat swasta bermatlamatkan keuntungan yang maksimum dari sumber yang digunakan sedangkan sebuah kerajaan harus memikirkan tentang kebajikan serta keselesaan kehidupan rakyatnya. Jika sebuah kerajaan bersaing dengan rakyatnya sendiri dalam satu-satu perniagaan sudah tentu akan berlaku kepincangan dalam sistem tersebut. Memang benar, Inilah yang terjadi di Malaysia. Penswastaan perkhidmatan asas dan penting seperti bekalan eletrik, air, pos serta jalan raya
mengakibatkan kehidupan rakyat tertekan. Salah satu kesan keperitan hidup ialah masalah sosial yang kian meningkat seperti penderaan anak-isteri, kes jenayah berat seperti bunuh dan rompak menjadi-jadi dan bermacam-macam lagi.

Bagi pelajar yang berminat tentang pengurusan ala barat ( (tak salah untuk diikuti jika terbukti berkesan kerana hikamah itu adalah barang yang hilang dari orang mukmin, maka ambillah ia di mana kamu temui, maksud hadith)) sila rujuk buku-buku berikut:

(1) BUILT TO LAST oleh J.C. Collins & J.I. Porras, Harper Business Essentials.
(2) GOOD TO GREAT oleh J.C.Collins
(3) IN SEARCH OF EXCELLENCE oleh T.J.Peters & R.H.Waterman, Jr.
(4) REENGINEERING CORPORATION oleh M. Hammer & J. Champy

Comments :

0 comments to “MANAGEMENT STYLE: MB SELANGOR ADA "KELAS"”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com