Pray For MH370

Pray For MH370

MILLION & BILLION: LIGHT & EASY MATHS

Masih ingatkah lagi anda perbezaan antara sejuta dengan satu billion? Kenapa kita perlu mengetahui perbezaan antara kedua istilah atau perkataan di atas? Ala, bukan dapat merasa kira duit sejuta atau satu billion ringgit Malaysia atau Euro. Sejuta Rupees atau rupiah mungkin boleh pegang dalam masa hayat aku. Tetapi satu billion RM atau satu juta USD atau BPS, jangan mimpi la. Hey !!
apa ni? Come on!! Mimpipun tak boleh ke? Apa salahnya? Kena bayar kepada Bank Negara atau Lembaga Hasil Dalam Negeri ke kalau nak mimpi pegang duit sebanyak RM sejuta.

Mimpi dan impian merupakan satu aktiviti kehidupan yang telah dikenalpasti oleh ahli psikologi dan pakar motivasi sebagai suatu yang yang amat penting. Tanpa keduanya kualiti hidup anda akan berada kekal di tahap lama dan anda tidak akan mampu melakukan sebarang perubahan yang bermakna. Jangan lupa ya.


Untuk anda bermimpi atau mempunyai impian dalam apa jua perkara, kos/ fee / bayaran / charge/ levi/ harga ialah PERCUMA atau FOC ( free of charge)

KESIMPULANNYA: BERMIMPILAH SEBANYAK MANA. SENARAAIKANLAH SEMUA

IMPIAN ANDA. Cuma tolong jangan jadi Mat Jenin yang bermimpi di atas pokok kelapa.

Lakukan pembayangan di tempat yang selesa dan selamat. Selamat bermimpi diucapkan.

Sekarang kita lihat perbezaan berapa banyak kosong yang ada selepas angka satu dalam sejuta atau satu billion.

Satu juta ada enam angka kosong selepas angka satu iaitu 1,000,000 sahaja.

Satu billion ada sembilan angka kosong selepas angka satu yakni 1,000,000,000 sahaja. Dengan lain perkataan satu billion bersamaan satu ribu juta.


Kita sudah biasa dengar pemimpin negara bercakap tentang projek raksaksa yang "menelan" belanja RM 100 juta sahaja atau projek Wilayah Pembangunan Iskandar (WPI) dianggarkan " bernilai " RM382 Billion sahaja. Apa sebenarnya makna tersurat dan tersirat perkataan "menelan" dan "bernilai" itu. Pernahkah terlintas di benak anda atau pernahkah anda memikirkan implikasi perkataan tersebut.


Saudara lihat bagaimana projek "bernilai" berbillion ringgit telah menggunakan pelbagai kaedah pengiraan untuk sampai ke suatu angka Ringgit Malaysia, antaranya ialah penjumlahan kesemua kos atau perbelanjaan yang akan digunakan atau dibelanjakan oleh semua pihak yang terlibat dari sekecil-kecil perkara seperti sebatang paku hinggalah sebesar objek seperti konkrit tetulang atau beam konkrit. Pengiran ini juga telah mengambilkira inflasi, keuntungan yang hendak dicapai oleh syarikat-syarikat yang terlibat dalam menjayakan projek ini termasuk KOS TERSEMBUNYI SEPERTI KOMISYEN, DUIT TEH, DUIT KOPI, DUIT BAWAH MEJA ATAU ATAS MEJA DAN DUIT UNJUKAN DALAM BAHASA INDONESIA. Bahasa mudahnya kos rasuah. Maka sesuatu projek akan berubah kos pelunjurannya dengan pantas mengikut beberapa faktor. Takkan staf ukurbahan atau akauntan silap dalam mengira NPV (net present value) atau silap memilih "r" atau "internal rate of return" .



Jika disebut atau diwarwarkan sesuatu projek "menelan" belanja sekian banyak, maka memang banyak duit akan dan telah "ditelan" sepanjang perjalanan atau penyiapan projek berkenaan oleh pihak yang terlibat. Di Indonesia, suatu akronim bisa digunakan untuk mendapat atau menyiapkan sesuatu perkara dari pihak-pihak berwajib atau orang perseorangan iaitu S.U.M.U.T. yakni Semua Urusan Melalui Uang Tunai.

Comments :

0 comments to “MILLION & BILLION: LIGHT & EASY MATHS”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com