Pray For MH370

Pray For MH370

EKONOMI GAWAT ANDA HILANG PEKERJAAN?

Selain mendaftar di laman web rasmi kerajaan negeri iaitu www.selangor.gov.my, pendaftaran turut dibuka di sembilan kaunter pendaftaran pihak berkuasa tempatan (PBT).

Program telah dibangunkan dengan kerjasama Pusat Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Selangor dengan syarikat Jobstreet.com Sdn Bhd.

Selangor Sediakan Saluran Bantu Mereka Yang Hilang Kerja


Menyedari kemelesetan ekonomi global bakal memberi kesan kepada golongan pekerja di negeri ini, Selangor mengorak langkah ke hadapan dengan mewujudkan Program Pendaftaran Pekerja Yang Diberhentikan.

Program dengan nama Selangor Retrenchment Helpline itu dilancarkan Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim pada 7 Mac lalu.

Setakat ini, Selangor adalah satu-satunya negeri yang mewujudkan program seumpama itu.

Program berkenaan dibangunkan dengan kerjasama Pusat Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) Selangor dengan syarikat Jobstreet.com Sdn Bhd.

Selain mendaftar di laman web rasmi kerajaan negeri iaitu www.selangor.gov.my, pendaftaran turut dibuka di sembilan kaunter pendaftaran pihak berkuasa tempatan (PBT).

Antaranya ialah di Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA), Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ), Majlis Perbandaran Kajang (MPKj), Majlis Perbandaran Klang (MPK), Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ), Majlis Perbandaran Ampang Jaya (MPAJ), Majlis Perbandaran Sepang (MPSepang) dan Majlis Daerah Kuala Langat (MDKL).

Sementara itu, tinjauan Selangorkini Online di kaunter MBSA hari ini mendapati bilangan yang mendaftar meningkat mendadak berbanding minggu lalu.

Daripada hanya empat orang yang mendaftar pada 4 April lalu, angka itu meningkat kepada kira-kira 70 orang, Sabtu.

“Sambutan yang kami terima semakin meningkat, ia mungkin publisiti daripada kawan-kawan dan saudara mara. Itu menunjukkan orang sudah mendapat manfaat daripada program ini,” kata ketua pengambilan Jobstreet.com, Suresh Sakadivan.


Suresh berkata selain mendaftar pekerjaaan, mereka yang hadir turut didedahkan dengan pelbagai tips melalui klinik kerjaya.

“Kita akan bantu mereka yang memerlukan pekerjaan ini menyerlahkan diri mereka selain memberi tips bagaimana membuat resume yang lain daripada yang lain serta lebih berkesan,” katanya.

Beliau berkata ketika ini terdapat kira-kira 4,500 pekerjaan yang diiklankan di dalam Jobstreet.com.

“Sebelum ini satu-satu pekerjaan hanya dimohon oleh lebih kurang 60 orang, tetapi kini ia sudah meningkat kepada 80 hingga 85 orang. Jadi kini lebih ramai orang yang bersaing untuk satu peluang pekerjaan,” katanya.

Beliau turut menyokong langkah kerajaan Selangor yang menjadi negeri pertama memperkenalkan program ini.

“Sebenarnya, ini satu tindakan yang paling awal. Kita jangka pemberhentian kerja akibat kemelesetan ekonomi ini akan semakin buruk selepas Jun ini, tetapi kerajaan negeri telah mengambil langkah lebih awal.

“Langkah menyediakan payung sebelum hujan ini telah menggalakkan syarikat-syarikat yang hendak melepaskan pekerja, menangguhkan untuk berbuat demikian,” katanya.

Beliau berkata kerajaan negeri telah mengambil langkah yang begitu praktikal dan serius.

“Visi Menteri Besar juga sangat baik dalam perkara ini”.

Bagi Norshadah Amirruddin, 23, salah seorang yang mendaftar pekerjaan hari ini, program seumpama ini sangat baik bagi seorang graduan universiti sepertinya.

Beliau yang baru tamat belajar dalam jurusan fizik daripada sebuah universiti tempatan beberapa bulan lalu, kini mula mengintai peluang pekerjaan.

“Bidang kerjaya saya lebih kepada industri perkilangan, bagaimanapun situasi ekonomi pula kurang baik ketika ini, tetapi saya tetap mencuba,” katanya.

Norazura Badarudin, 26, yang kini masih bekerja dalam sektor swasta mendapat pesanan emel daripada Jobstreet.com untuk hadir pada hari ini.

“Selain mempelajari bagaimana hendak mengemaskini resume, saya berharap akan dapat kerja yang bersesuaian satu hari nanti,” katanya.

Menurut Salwah Shamsudin, Penolong Akauntan MSBA merangkap penyelia kaunter pendaftaran, selain pekerja yang diberhentikan, pihaknya turut menerima permohonan daripada mereka yang masih bekerja, lepasan graduan dan mereka yang ditawarkan Skim Pemisahan Sukarela (VSS).


NOOR ALLIA KASSIM/selagorkini online

Comments :

0 comments to “EKONOMI GAWAT ANDA HILANG PEKERJAAN?”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com