Pray For MH370

Pray For MH370

APA RASIONALNYA MANSUH MECD DAN TUDING KE MITI

Apakan jadi pada MARA, TEKUN, LPKP jika diletak dibawah Kementerian Perdagangan Antarabangsa dan Industri?

Mungkin semua usahawan Melayu akan dibantu untuk dapat AP permit import kereta atau jadi agen syarikat kereta antarabangsa. Cepat sikit melayu jadi kaya.

Ataupun MITI bantu usahawan melayu buka kilang di Vietnam atau China di mana kos buruh serta kos operasi masih rendah.

Dulu MECD adalah payung dan tongkat usahawan Melayu, tetapi kini mungkin akan dibiarkan tempang dan berhujan panas bagi mematangkan mereka.





MECD, payung usahawan yang direntap Najib


Keadaan mula kecoh selepas Kementerian Pembangunan Usahawan dan Koperasi (MECD) dimansuhkan oleh Perdana Menteri, Dato' Seri Najib Tun Razak.

Ramai yang mula melenting terutamanya usahawan Melayu yang merasakan organisasi yang ada di bawah MECD ini akan terabai jika ia diletakkan di bawah kementerian lain.

Pastinya persepsi kegagalan agensi yang sudah tersedia di kementerian lain yang akan menjadi payung baru MARA, TEKUN, LPKP dan sebagainya membayangi perihal pemansuhan MECD ini.

Sebelum ini pun seperti kata beberapa tokoh usahawan, MECD sendiri masih belum cukup kuat dalam pencapaiannya dan ia perlu diperkasakan lagi.

Malangnya tak sempat untuk diperkasakan, MECD dihapuskan menyebabkan usahawan hilang 'arah', terkapai tanpa arah tujuannya hingga detik ini.

Hingga kini kedudukan MARA, TEKUN, LPKP, UDA dan sebagainya termasuk Bank Rakyat belum tentu pastinya, dan ramai yang menyatakan jika agensi ini diletakkan di bawah kementerian lain, apa pula dasarnya selepas ini.

Timbul bibit kebimbangan, tak kira di kalangan orang Umno, PAS, KeADILan mahupun pihak lain akan pemansuhan ini, yang ratanya bimbang dengan nasib usahawan tatkala ekonomi negara pun terumbang ambing,

Sebagai contoh, Pengerusi Biro Ekonomi dan Keusahawanan Majlis Veteran Umno, Dato' Razali Isohak, sendiri berkata majoriti usahawan Bumiputera khususnya orang Melayu kecewa dengan pembubaran MECD.

Razali sendiri menyatakan, sepatutnya kementerian itu perlu diperkukuh dan dipertahankan bagi memperjuangkan nasib usahawan Bumiputera yang masih jauh ketinggalan.

Seperti juga kata Dato' Mahfuz Omar bahawa tindakan kerajaan dengan membubarkan MECD ini sebagai tindakan yang terkebelakang yang hanya akan menjadikan pembangunan usahawan itu terbantut.

Mengikut maklumat, lebih kurang empat juta pertubuhan koperasi dan enam juta ahli koperasi yang akan hilang tempat "berteduh" dan "mengadu nasib".

Malangnya apa yang mungkin difikirkan Najib dalam perihal melaksanakan agenda memansuhkan MECD tatkala usahawan masih belum benar-benar dimantapkan untuk pembangunan ekonomi yang lebih jitu.

Apakah Najib tidak mengambil iktibar dari pembangunan di Jepun dab Korea sebelum ini yang dipacu antaranya dengan pembikinan golongan usahawan yang mantap?

Perihal ini pernah disentuh oleh Ketua Pemuda PAS, Salahuddin Ayub yang nyata memberi cadangan agar MECD dikembalikan semula dengan penyegaran kepada agensi yang ada di bawahnya supaya ia lebih mantap.

Sejauh mana suara-suara ini akan didengar Najib dalam melakukan reformnya, ia bergantung juga kepada sejauh mana Najib tidak mampu di'kawal' oleh orang-orang di belakangnya.

Namun setakat ini, MECD selaku payung kepada golongan usahawan direntap Najib sebaik sahaja naik takhta, dan entah apa muslihatnya.


Mks/Wan Nordin Wan Yaacob/HARAKAHDAILY


PAUTAN: AGENSI DIBAWAH MECD AKAN JADI SEPERTI FACEBOOK

Comments :

0 comments to “APA RASIONALNYA MANSUH MECD DAN TUDING KE MITI”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com