Pray For MH370

Pray For MH370

PERATURAN APA YANG AKAN DIBUAT SELEPAS KEMALANGAN INI

London Double Decker Bus digunakan untuk perjalanan dalam bandar dan dipandu pada kelajuan yang rendah.

Selain menarik pelancong, ia mengalakkan warga kota menggunakan pengangkutan awam bagi tujuan membendung kesesakan lalulintas di ibu kota.

Di Malaysia, bas dua tingkat digunakan untuk perjalanan jauh contohnya KL ke KB. Apakah rasional menggunakan bas dua tingkat untuk perjalanan jauh? Penjimatan dan keuntungan syarikat.

Adakah kajian dibuat tentang kesesuaian bas dua tingkat untuk perjalanan jarak jauh? Tiada.

Kita maklum betapa pentingnya kestabilan pada kenderaan terutama tatkala mengambil selekoh pada kelajuan yang tinggi. Lagi tinggi sesebuah kenderaan beroda empat, lagi tinggi pusat gravitinya, makin ia menjadi tidak stabil dan mudah terbalik.

Telah dilaporkan bahawa banyak syarikat bas ekspres tidak menyelenggara kenderaan mereka dengan baik. Malah wujud desas desus bahawa bas-bas ini tidak dihantar ke PUSPAKOM untuk pemeriksaan bagi tujuan pelesenan RIMV. Ada yang mengatakan bahawa number plet bas ditukar semasa pertukaran shift bertugas pemandu......

Bas Terhoyong-hayang Sebelum Terbalik: Penumpang

Bas ekspres yang terbalik di Lebuh Raya Utara Selatan di sini dekat Rawang pagi Isnin menyebabkan enam orang terbunuh, dipandu pada kelajuan biasa, kata seorang penumpang, Sulinda Mat Yasin.

Sulinda, 31, yang sarat mengandung tujuh bulan berkata, bas dua tingkat yang dinaikinya itu bagaimanapun terhoyong-hayang dan terbalik apabila terlanggar pembahagi jalan.

"Saya terkejut, takut dan tergamam sehingga tak dapat nak gambarkan keadaan sebenar kejadian itu," katanya kepada pemberita di Hospital Sungai Buloh di sini sebelum dibenarkan pulang selepas menjalani pemeriksaan kandungannya.

Dalam kejadian pukul 5 pagi tadi, lima penumpang dan pemandu bas milik AB Ekspres itu terbunuh manakala tiga orang cedera dalam nahas yang berlaku di Km 443 Lebuh Raya Utara-Selatan dekat sini.

Bas itu membawa 34 penumpang dalam perjalanan dari Changlun, Kedah, ke Kuala Lumpur. Ia remuk di bahagian hadapan akibat melanggar pembahagi jalan sejauh 20 meter sebelum menyusur ke bahu jalan lalu terbalik.

Kejadian itu menyebabkan kesesakan lalulintas sepanjang tiga kilometer di sepanjang lebuh raya itu ketika pihak bomba mengeluarkan mangsa kemalangan.

Ketua Polis Trafik Bukit Aman Datuk Abdul Aziz Yusof ketika dihubungi Bernama berkata kemalangan berpunca daripada kegagalan pemandu mengawal kelajuan.

Katanya kes disiasat mengikut Seksyen 41 Akta Pengangkutan Jalan kerana memandu secara melulu sehingga menyebabkan kematian.

"Semakan mendapati pemandu yang cedera, Fauzi Mohamad, 37, mempunyai lapan saman atas memandu laju manakala pemandu yang terbunuh, Zulkhibri Md Saad, 35, mempunyai enam saman dan lima waran tangkap atas kesalahan yang sama," katanya.

Penumpang yang terbunuh dikenali sebagai Muhamad Ismail, 27, dari Kampung Lubuk Batu, Jitra; Mohamad Fauzi Awang, 57, Kampung Siam, Alor Setar; Md Jaheer Mohamad, 33, Kodiang; Mohd Yusril Zakaria, 27, Kuala Muda, Kedah; dan C.Magentharan, 26, dari Klang.

Seorang mangsa yang terbunuh Muhamad Ismail, dijadual melangsungkan perkahwinannya bulan depan, katanya abangnya Ismaida, 35.

"Muhamad balik kampung di Jitra untuk membuat persiapan terakhir perkahwinannya," katanya.

Wan Nor Akmar Wan Musa, 29, isteri kepada Zulkhibri, berkata suaminya sepatutnya pulang ke rumah di Padang Serai, Kedah, esok selepas lapan hari bekerja.

Di BUKIT MERTAJAM, datuk saudara Zulkhibri, Ismail Saad, 79, berkata beliau membesarkan Zulkhibri sejak dia berusia enam bulan selepas ibu bapanya bercerai sehinggalah dia mendirikan rumah tangga.

"Selepas berkahwin dia dan isteri serta dua anak lelaki berusia tujuh dan sembilan tahun menyewa di Padang Serai tetapi setiap minggu mereka sekeluarga akan mengunjungi saya kerana hubungan kami sangat rapat," katanya.

Ibu saudara Zulkhibri, Rashidah Ismail, 48, berkata kematian mengejut Zulkhibri terpaksa diterima sebagai satu suratan takdir.

BERNAMA/sun2surf photos

Comments :

3 comments to “PERATURAN APA YANG AKAN DIBUAT SELEPAS KEMALANGAN INI”
paloi bin mulau said...
on 

saya pun pernah naik bas 2 tingkat ni dari ipoh ke klia. first time naik rasa mcm dalam sampan. memang bas begini tak sesuai langsung utk perjalanan jauh dan jalan yg ada selekoh walaupun di plus highway.

harap kerajaan melalui jpj atau agensi berkenaan sila la buat peraturan yg mengutamakan keselamatn penumpang. jangan hanya mementingkan syarikat bas sahaja.

LanaBulu said...
on 

Yg pelik dan malang tu..kenapa selalunya driver yg ada saman dan siap waran tangkap pun masih ligat memandu...Tak gunalah dilaksanakan undang2 jalanraya..buat susah orang je..? Kenapa tidak disiasat syarikat yg macam ni?? Adakah disebabkan ada ular besar dibelakang syarikat tersebut..??
Kena lakukan sesuatu untuk rakyat dan nyawa manusia.

Dr Halimah Ali said...
on 

Terima kasih kerana sudi mampir dan memberi pendapat.

Banyak syarikat bas dimiliki oleh pemimpin UMNO, sebagai contoh, Tan Sri Sulaiman Ninam Shah, Tan Sri Dato' Seri Onn Ismail, Tun Aishah Ghani dan lain-lain. Sebab itu kita kerap dengar berita dan komen bahawa kakitangan syarikat terbabit boleh kata " Pegawai JPJ dalam kocek kami". Kita juga maklum bagaimana beratus-ratus saman syarikat bas tidak/ belum dibayar tetapi cukai jalan dapat diperbaharui. Rasuah yang berleluasa menyebabkan perkara ini boleh terus berlaku. Pemeriksaan PUSPAKOM juga tidak sunyi dari rasuah. Terdapat kenderaan awam yang tidak perlu pergi buat "inspection" tetapi boleh lulus. Sepatutnya kerajaan perlu mengambil langkah proaktif dalam menangani rasuah di tempat-tempat penting seperti Jabatan Pengangkutan Jalan, PUSPAKOM, Kastam dan lain-lain dengan menempatkan pegawai-pegawai BPR yang terlatih. Sekiranya berlaku kekurangan staf, kerajaan harus membuka peluang pekerjaan dalam bidang ini.

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 months ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    11 months ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket

Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com