Pray For MH370

Pray For MH370

PROJEK PERMATA TUKAR JADI KACA KERANA SILAP FORMULA

Tanpa merujuk kepada pakar pertanian atau penternakan, para petani atau penternak akan sebulat suara menjawab "baka" apabila diajukan soalan: " apa faktor utama dalam pembiakan/ kesuburan tanaman atau haiwan?"

Soalan kedua: Pentingkah persekitaran/iklim yang baik untuk tanaman atau binatang ternak? Tanpa berfikir panjang para peladang dan penternak akan berkata "YA".

Jikalau tumbuh-tumbuhan serta haiwan memerlukan baka atau benih yang "hebat/cemerlang/kualiti tinggi", inikan pula manusia yang dikurnikan akal fikiran untuk memilih kaedah atau jalan yang baik/selamat/ sejahtera dalam menentukan generasi mendatang.

Jikalau haiwan dan tumbuh-tumbuhan perlu dijaga, diawasi, dibaja dan dilindungi dari makhluk perosak dan binatang buas, inikan pula kanak-kanak yang sedang membesar dan bergantung penuh kepada kedua ibu bapa serta anggota masyarakat yang lain.

Tetapi kenapa insan memilih pasangan yang kurang cemerlang dari semua sudut untuk mengembangkan zuriat serta anak cucunya? Kenapa proses pemilihan suami atau isteri tidak dilakukan secara professional dan saintifik, mungkin hanya memberi 20% - 30% faktor seperti paras rupa atau emosi (cinta).

Anda bacalah sendiri, fikirankan masak-masak serta bincangkan laporan Bernama mengenai teks ucapan DS Najib berjudul "Membangunkan Modal Insan dengan Kanak-kanak" pada
Persidangan Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-kanak Antarabangsa Malaysia yang diadakan di KL berlangsung selama tiga hari. Juga mampukah kurikulum PERMATA yang mana penaung program ialah Datin Seri Rosmah Mansor sendiri merubah masyarakat Malaysia akan datang setelah beratus juta dibelanjakan.

Pembangunan Harus Bermula Dengan Pendidikan Awal Kanak-kanak

KUALA LUMPUR, 14 April (Bernama) -- Memajukan negara dan rakyatnya hendaklah bermula dengan pendidikan awal kanak-kanak, kata Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak.

"Setiap kanak-kanak itu bernilai dan kanak-kanak adalah aset kepada masyarakat. Mereka adalah sumber paling bernilai negara. Saya percaya membangunkan sesebuah negara dan rakyatnya bermula dengan pendidikan awal kanak-kanak," katanya semasa merasmikan Persidangan Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-kanak Antarabangsa Malaysia mengenai "Membangunkan Modal Insan dengan Kanak-kanak" di sini Selasa.

Turut hadir ialah isteri Najib yang juga penaung program Permata Negara, Datin Seri Rosmah Mansor; isteri Perdana Menteri Pakistan Begum Fauzia Yousaf Raza Gilani; wanita pertama Zambia, Thandiwe Banda; dan isteri Timbalan Perdana Menteri Tetap Laos Bounkongmany Lengsarad.

Najib berkata adalah menjadi tugas ibu bapa untuk menentukan kanak-kanak mempunyai peluang untuk berkembang, dan menjadi tanggungjawab kerajaan pula membantu ibu bapa membimbing potensi ini menuju kejayaan.

"Dalam mengembangkan potensi seseorang kanak-kanak, kita sebenarnya membangunkan modal insan kanak-kanak dan juga negara.

"Dalam melaksanakan tugas ini, kita membolehkan kanak-kanak itu berkembang secara holistik agar ia dilengkapi dengan kebolehan, ilmu dan kemahiran untuk menjadi anggota negara yang produktif," ujar beliau.

Najib berkata peranan keluarga diiktiraf sebagai amat genting dalam membentuk dan membina kanak-kanak menjadi warga yang berguna dan perkasa.

"Saya ingin menegaskan lagi tanggungjawab penting keluarga terhadap pembangunan insan dan pembinaan nilai-nilai budaya, moral dan sosial anak-anak mereka.

"Bimbingan ibu bapa paling kerap dalam bentuk menunjukkan contoh yang baik untuk diikuti oleh kanak-kanak, dan ini paling baik dilakukan pada usia awal kanak-kanak," kata beliau.

Najib, yang juga Menteri Kewangan, berkata pakar-pakar ekonomi sudah lama mempercayai bahawa pelaburan dalam pendidikan awal adalah strategi yang baik dalam membangunkan modal insan yang sebaliknya menjadi sumber penting bagi pertumbuhan ekonomi.

"Kanak-kanak adalah generasi masa depan yang mempunyai potensi untuk mengendali ekonomi negara sebagai pemimpin, inovator, usahawan, penyelidik dan pakar ekonomi," kata beliau.

Beliau berkata cabaran sekarang ialah untuk bekerjasama bagi menentukan semua kanak-kanak mendapat permulaan hidup sebaik mungkin menerusi penjagaan dan pembelajaran yang berkualiti pada tahun-tahun paling awal oleh kerana faedah pada pelaburan ini akan dapat dilihat pada tahun-tahun mendatang kehidupan mereka.

Beliau berkata kerajaan juga mengenalpasti bahawa aksesibiliti dan kemampuan merupakan isu utama berkaitan pendidikan awal kanak-kanak.

Katanya, kerajaan telah memberi pengurangan cukai 10 peratus setahun kepada majikan yang menyediakan pusat-pusat penjagaan kanak-kanak di tempat kerja atas kos penubuhan pusat bagi tempoh 10 tahun sebagai insentif.

"Agensi-agensi kerajaan yang menyediakan pusat-pusat penjagaan kanak-kanak di tempat kerja akan diberi geran RM80,000 untuk renovasi dan kelengkapan perabot.

"Saya ingin menggesa sektor swasta memenuhi tanggungjawab sosial korporat mereka dengan mengadakan kemudahan penjagaan kanak-kanak di tempat kerja untuk pekerja mereka," kata beliau.

Najib berkata, sehubungan itu kerajaan kini telah menggubal Dasar Kebangsaan bagi Pendidikan dan Penjagaan Awal Kanak-kanak dan telah menerima kurikulum Permata sebagai prinsip panduan untuk kurikulum kebangsaan.

Beliau berkata kerajaan memutuskan untuk memulakan projek permata ke pusat-pusat penjagaan kanak-kanak ker ajaan dan badan-badan berkanun dan tambahan RM150 juta diperuntukkan kepada Permata bagi melicinkan pelaksanaannya.

"Saya difahamkan pada penghujung tahun ini, lebih daripada 300 pusat penjagaan kanak-kanak akan dimulakan sebagai pusat Permata.

"Walaupun penerimaan pakai kurikulum Permata belum diwajibkan di peringkat nasional, namun saya ingin menggalakkan pusat-pusat penjagaan kanak-kanak swasta mula menggunakannya," kata beliau.

Kerajaan telah memperuntukkan RM20 juta bagi projek percubaan Permata di bawah Rancangan Malaysia Kesembilan dan dalam tempoh dua tahun, Permata telahpun menubuhkan 14 pusat di seluruh negara.

-- BERNAMA

------------------------------------------------------------------------------------

Kanak-Kanak Permata Lebih Ke Hadapan Berbanding Rakan Sebaya

KUALA LUMPUR, 14 April (Bernama) -- Kanak-kanak di bawah projek perintis Permata Negara terbukti sekurang-kurangnya setahun lebih ke hadapan kanak-kanak sebaya mereka dalam beberapa perkara termasuk kematangan emosi, keyakinan dan kemahiran komunikasi, kata penaung program itu Datin Seri Rosmah Mansor.

"Sepanjang pelaksanaan, projek itu dipantau dan dinilai keberkesanannya," katanya pada majlis perasmian Persidangan Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak Antarabangsa Malaysia yang bertemakan "Membangunkan Modal Insan dengan Kanak-Kanak" di sini malam Selasa.

Persidangan tiga hari itu dirasmikan oleh Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak. Turut hadir Timbalan Perdana Menteri Tan Sri Muhyiddin Yasin, isteri Perdana Menteri Pakistan Begum Fauzia Yousaf Raza Gilani, wanita pertama Zambia.

Thandiwe Banda dan isteri Timbalan Perdana Menteri Tetap Laos Bounkongmany Lengsarad.

Mengimbas pelaksanaan projek itu, Rosmah berkata satu kertas kerja yang menggariskan cadangan itu dibentangkan kepada Najib, yang ketika itu Timbalan Perdana Menteri, pada Februari 2006.

"Idea itu diterima dan seterusnya dibentangkan kepada kabinet untuk kelulusan dan oleh itu lahirlah projek perintis Permata Negara, dilancarkan di 14 lokasi dengan kurikulum dan latihan guru dirancang Universiti Pendidikan Sultan Idris," katanya.

Kira-kira 600 peserta dengan lebih 250 peserta antarabangsa dari 41 negara menghadiri persidangan anjuran Persatuan Kebangsaan bagi Penjagaan dan Pendidikan Awal Kanak-kanak dan Unicef.

BERNAMA


JENAYAH JUVANA SILAP SIAPA:BUKAN SALAH IBU MENGANDUNG

KISAH BENAR KEHEBATAN MELAYU ASPEK 5B


LAKUKANLAH JIKA ANDA HILANG PERASAAN MALU

STATISTIK PENYAKIT BERJANGKIT DI MALAYSIA

Comments :

0 comments to “PROJEK PERMATA TUKAR JADI KACA KERANA SILAP FORMULA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com