Pray For MH370

Pray For MH370

PERKATAAN ARAB YANG DISALAHEJA

Sila baca petikan laporan di sebelah atau di bawah ini, dan uji kehebatan analisis anda serta ilmu bahasa 'Arab asas anda. Selamat mencuba.

Satu kesilapan typos telah berlaku pada laporan Bernama bertarikh 17hb April 2009 yang membuktikan bahawa bahasa Arab yang mana Bahasa Melayu telah meminjam banyak istilah dan perkataan darinya, mempunyai ejaan, sebutan dan ilmu sarof yang tersendiri.

Kesilapan ejaan memberi makna yang amat jauh dari maksud asal yang dihajatkan.

Kini terdapat banyak perkataan serta istilah Arab dalam Bahasa Melayu yang telah berubah maknanya secara tidak sengaja dek kerana perubahan ejaan, sekaligus sebutan.

Laporan Bernama
Prinsip 6M Perlu Diamalkan Semua Agensi Agama


PUTRAJAYA, 17 April (Bernama) -- Pendekatan prinsip 6M akan diberi tumpuan oleh semua agensi agama bagi memastikan agensi berkenaan serba boleh dan sentiasa memandang ke hadapan, kata Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Jamil Khir Baharom hari ini.

Beliau berkata prinsip 6M itu ialah Musyatarah (menepati syarat kejayaan) Mua'tabah (menghakis sifat-sifat buruk) Mu'aqabah (mengekalkan tindakan yang benar) Muraqobah (mengawal diri secara berterusan) Muhasabah (menilai diri) dan Muhajadah (bersungguh-sungguh).

Dalam amanat sulungnya pada perhimpunan bulanan Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) di sini, katanya prinsip ini adalah komitmen untuk melahirkan keseragaman ketetapan dan matlamat serta pendapat yang merupakan cabaran besar yang perlu ditangani oleh semua agensi ini.

Ia juga akan menjadi panduan untuk bersikap tegas dan jelas tanpa sebarang kompromi dalam perkara yang menjurus kepada kerosakan organisasi, kata beliau.

Bercakap kepada pemberita selepas perhimpunan itu, katanya beliau yakin prinsip itu dapat memperkukuhkan lagi agensi agama di negara ini.

Pendekatan Petunjuk Prestasi Utama (KPI) yang diperkenalkan di bawah pentadbiran Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak akan digunakan untuk mengukur kejayaan pelaksanaan prinsip 6M itu.

BERNAMA

Comments :

2 comments to “PERKATAAN ARAB YANG DISALAHEJA”
Anonymous said...
on 

salam dr..

bila nak buat perubahan pd yayasan selangor....

buat la sesuatu yg dapat menjana semula yayasan tu....

kalau lihat yayasan negeri lain lebih hebat dr yayasan selangor..

TBO said...
on 

kah kah YB Dr. Halimah yang lain tu saya faham tapi muhajadah tu haram jadah ke ha ha.

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com