*Bagi tujuan menarik sokongan pengundi selain menambah keanggotaan, mendaftarkan anggotanya sebagai pengundi, menjalin hubungan strategik dan menambah sokongan pengundi kepada BN, pemuda UMNO telah menggariskan "kemenangan perang saraf dalam dunia siber" sebagai penanda aras pencapaiannya.
* Terdapat lebih 16 juta pengguna Internet di negara ini berbanding 10.9 juta pengundi (pada pilihan raya umum ke-12 lepas.
*Dianggarkan kira-kira 1.8 juta pengundi baru dijangka mengambil bahagian pada PRU-13 akan datang.
Perang Saraf Siber Tumpuan Pemuda Umno
KUALA LUMPUR, 14 Okt (Bernama) -- Atas kesedaran mengenai pengaruh internet dalam masyarakat, Pemuda Umno menggariskan "kemenangan perang saraf dalam dunia siber" sebagai penanda aras pencapaian bagi sayap parti Umno itu.
Langkah itu dilihat sejajar dengan senario politik semasa yang mana platform siber digunakan untuk melancarkan "perang saraf" melalui blog atau web portal online.
Ia juga senjata ampuh membentuk persepsi masyarakat terhadap sesuatu isu.
"Ini satu kemajuan jika Pemuda Umno mengiktiraf pengaruh dan peranan media baru," kata pensyarah pengajian media Universiti Malaya (UM) Prof Madya Dr Abu Hassan Hasbullah kepada Bernama ketika mengulas usaha Pemuda itu.
Langkah itu merupakan satu daripada lima penanda aras digariskan kepimpinan Pemuda Umno semasa perhimpunan agung Pemuda Umno hari ini bagi menarik sokongan pengundi selain menambah keanggotaan, mendaftarkan anggotanya sebagai pengundi, menjalin hubungan strategik dan menambah sokongan pengundi kepada BN.
Generasi muda dikatakan cenderung kepada media baru untuk sumber maklumat.
"Ini cabaran kita, menerangkan kepada generasi muda untuk membezakan antara fitnah dan fakta yang ditaburkan di alam siber ini," kata Ketua Biro Aduan Komuniti Awam Pemuda Umno, Datuk Khairun Aseh.
Khairun berkata pengiktirafan terhadap peranan media baru dalam senario politik negara itu menunjukkan Umno mahu melakukan perubahan ke arah politik "engagement".
"Apa yang penting bukan serang tapi terang (penjelasan)," katanya.
Pada pilihan raya umum (PRU) ke-12 lepas, pengundi muda dikatakan terpengaruh dengan maklumat yang tersebar luas dalam dunia siber yang menyaksikan buat pertama kalinya Barisan Nasional (BN) kehilangan majoriti dua pertiganya di 222 kerusi Parlimen.
Dalam penggunaan media baru sebagai alat komunikasi efektif, seorang sarjana komunikasi berkata parti kerajaan agak terkebelakang berbanding parti pembangkang.
"Ini kerana media baru adalah medium utama bagi pembangkang sejak 1999 berbanding BN yang mempunyai media arus perdana," kata pensyarah komunikasi Universiti Putra Malaysia, Ishak Abdul Hamid.
Yang pasti, penjelasan isu-isu semasa dalam dunia siber amat penting.
Ini berdasarkan hakikat terdapat lebih 16 juta pengguna Internet di negara ini berbanding 10.9 juta pengundi (pada pilihan raya umum ke-12 lepas) yang mempunyai kuasa menentukan masa depan negara.
Kira-kira 1.8 juta pengundi baru dijangka mengambil bahagian pada PRU-13 akan datang.
Syed Azwan Syed Ali /BERNAMA
PERANG SARAF SIBER SATU KPI PEMUDA UMNO
Labels:
KPI,
Pemuda UMNO,
Pengundi Hantu,
Pengundi Pos
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
Comments :
Post a Comment