Pray For MH370

Pray For MH370

MODAL INSAN DUNIAWI UKHRAWI

Kualiti Hidup Boleh Dicapai Melalui Pembangunan Modal Insan SPIES

SHAH ALAM, 13 Okt - Pembangunan modal insan di Selangor, kini berteraskan konsep SPIES iaitu Spiritual, Physical, Intellectual, Emotional dan Social yang diilhamkan Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan, Dr Halimah Ali.

Usaha ini penting untuk melahirkan masyarakat Selangor yang berkualiti dan mampu memberi sumbangan kepada pembangunan negara, sekaligus mewujudkan persekitaran hidup yang selesa dan selamat.

Program SPIES sudah diterapkan dipelbagai peringkat, termasuk institusi keluarga, sosial, pendidikan dan perkhidmatan di sektor awam, mahupun swasta.

Pada Dialog Bajet 2010 anjuran kerajaan negeri semalam, satu kertas kerja bertajuk “Kehidupan Masyarakat Berkualiti Melalui Pembangunan Modal Insan” turut dibentangkan oleh Pengurus Besar, Akademi Zakat Selangor, Dr Ruziah Ghazali.

Ketika membuat rumusan, Dr Halimah berkata, pendidikan dan pembangunan modal insan adalah tunjang kepada pencapaian kejayaan negeri Selangor.

“Kita mahu melahirkan insan-insan atau rakyat negeri Selangor yang mahu membina aset, mind set, attitude, yang mempunyai ilmu dan kemahiran, learned worker yang teachable, mahu melakukan, akan menjadi delivery system kepada dasar kerajaan, segala perancangan pembangunan Kerajaan Negeri Selangor. Seluruh pembentang kertas kerja, seluruh Exco yang telah pun memberi ringkasan, rumusan dalam kertas kerja masing-masing telah secara langsung atau tidak langsung bahkan YAB Menteri Besar di dalam ucapan perasmiannya semalam pun menyebutkan bahawa pendidikan dan pembangunan modal insan adalah tunjang kepada pencapaian kejayaan di negeri Selangor ini”, kata Dr Halimah.

Beliau menegaskan, modul SPIES bukan hanya untuk peserta beragama Islam sahaja, bahkan pelaksanaannya adalah meluas dan holistic, merangkumi semua kaum.

Di samping itu, Dr Halimah turut mewujudkan majlis permaufakatan bagi menyelaras program modal insan yang berpotensi dengan mengembleng tenaga bersama pertubuhan bukan kerajaan (NGO).

Antaranya Majlis Permaufakatan PIBG, Majlis Permaufakatan Siswa Selangor, Majlis Permaufakatan Tadika Selangor dan Majlis Permaufakatan Pendidikan Islam Selangor.

Katanya, satu pengkalan data perlu diwujudkan untuk menyimpan maklumat terperinci setiap rakyat Selangor sebagai penanda aras dan mengenalpasti keberkesanan pembangunan modal insan yang holistic, melalui modul SPIES nanti.

“Kerajaan Negeri Selangor harus memfokus kepada usaha-usaha serius untuk mempertingkatkan kualiti hidup, mempertingkatkan lagi usaha-usaha untuk membangunkan rakyat di negeri Selangor ini, dan juga kita harus memikirkan bagaimana kita harus merancang dan kita harus menyokong dan mendokong mempertingkatkan kualiti rakyat di negeri Selangor ini. Jadi perancangan untuk memastikan segala pembangunan, segala struktur dan infrastruktur, pembangunan yang sebutkan tadi, mestilah diimbangi dengan pembangunan modal insan yang holistik mencakupi keupayaan mereka bersama dengan kita”, jelasnya lagi. -

MOHD SAHRULNIZAM MOHD ZAIN/Selangorkini

Comments :

0 comments to “MODAL INSAN DUNIAWI UKHRAWI”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com