Pray For MH370

Pray For MH370

KRITERIA KEMASUKAN KE IPTA

Maklumat lanjut mengenai kemasukan ke IPTA di www.upu.mohe.gov.my


Prinsip Meritokrasi Untuk Masuk Ke IPTA Kekal


KUALA LUMPUR, 30 Dis (Bernama) -- Prinsip meritokrasi yang menggunapakai 90 peratus markah akademik dan 10 peratus markah kokurikulum dikekalkan untuk pengambilan kemasukan institut pengajian tinggi awam (IPTA).

"Markah kokurikulum 10 peratus diselaraskan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia memandangkan penganjuran, pemantauan, penilaian dan penglibatan pelajar adalah di bawah kawalan kementerian berkaitan," kata Ketua Pengarah Jabatan Pengajian Tinggi Prof Datuk Dr Radin Umar Radin Sohadi (foto di atas) dalam satu kenyataan di sini Rabu.

Kementerian Pengajian Tinggi akan terus menerima markah kokurikulum 10 peratus daripada Kementerian Pelajaran untuk dipadankan dengan markah akademik 90 peratus yang diperoleh daripada agensi-agensi peperiksaan bagi menentukan markah merit seseorang calon, katanya.

Dr Radin Umar berkata Kementerian Pengajian Tinggi menerima pertanyaan daripada orang ramai mengenai dasar yang diguna pakai bagi pengiraan markah kokurikulum dalam permohonan dan pemilihan kemasukan ke IPTA.

Kementerian Pengajian Tinggi telah mengedarkan brosur lengkap ke semua sekolah menengah seluruh negara mulai minggu pertama Nov lepas mengenai dasar, prosedur permohonan, pemilihan dan kaedah pengiraan markah merit bagi pencapaian akademik dan kokurikulum calon untuk kemasukan ke IPTA.

"Pemohon digalakkan untuk mendapatkan bimbingan, khidmat nasihat dan panduan yang jelas serta tepat daripada guru bimbingan dan kaunseling sekolah sebelum mengemukakan permohonan kemasukan ke IPTA bagi sesi akademik 2010/2011," katanya.

Mereka juga boleh melayari laman web rasmi bagi mendapatkan maklumat lanjut mengenai kemasukan ke IPTA di www.upu.mohe.gov.my.

Mereka juga boleh mengunjungi Karnival Pengajian Tinggi Negara "Jom Masuk U" Tahun 2010 di 10 zon terpilih di seluruh negara mulai 9 Jan hingga 29 Mac bagi mendapatkan khidmat nasihat dan bimbingan kaunseling daripada institusi pengajian tinggi terlibat.

Comments :

0 comments to “KRITERIA KEMASUKAN KE IPTA”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com