Pray For MH370

Pray For MH370

BAS DUA TINGKAT IBARAT KERANDA BERGERAK

Ekoran dari kemalangan yang melibatkan bas ekspres dua tingkat pada bulan April 2009 (Sila lihat di bawah), telah dicadangkan agar bas double decker digunakan dalam perjalanan dekat atau dalam bandar.

Banyak pihak mendakwa bas dua tingkat sangat selamat. Ada yang menyatakan bahawa banyak kajian telah dibuat tentang kegunaan bas dua tingkat. Kini LPKP disarankan oleh Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Prof Dr Ahmad Farhan Mohd Sadullah agar dinilai semula permit bas dua tingkat.


LPKP Disaran Kawal Pengeluaran Permit Bas Dua Tingkat

IPOH, 27 Dis (Bernama) -- Lembaga Pelesenan Kenderaan Perdagangan (LPKP) disaran agar mewujudkan mekanisme

kawalan dalam pengeluaran permit bas dua tingkat kepada syarikat pengangkutan awam.

Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (Miros), Prof Dr Ahmad Farhan Mohd Sadullah berkata selain faktor kesesuaian muka bumi, pengeluaran permit itu juga sewajarnya mengambil kira kemampuan pemandu sesuatu syarikat untuk mengendalikan bas dua tingkat.

"Kalau boleh kita adakan kawalan supaya pemilihan untuk bas dua tingkat bukan sahaja untuk memberikan pulangan dari segi lebih banyak tempat duduk, tetapi ia dikuti dengan tanggung jawab supaya pemandu yang memandunya diberi latihan yang mencukupi.

"Lokasi yang lebih sesuai untuk penggunaan bas dua tingkat juga perlu dikenal pasti supaya lokasi-lokasi yang memberi risiko yang lebih tinggi terhadap penggunaan bas dua tingkat ini boleh kita kawal dengan baik," katanya kepada pemberita di sini hari ini.

Turut hadir ialah Ketua Pengarah Jabatan Keselamatan Jalan raya (JKJR) Datuk Suret Singh dan Pengarah Penguatkuasa Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Malaysia, Salim Parlan.

Ahmad Farhan berkata walaupun bas dua tingkat secara umumnya mempunyai kestabilan yang baik jika dikendalikan dalam keadaan biasa namun ia memerlukan pemandu yang lebih berkebolehan untuk mengendalikan bas sedemikian.

"Kita tahu bahawa untuk mengendalikan bas dua tingkat memerlukan pemandu yang lebih berkebolehan. Kelajuan, dia punya pergerakan pusingan adalah berbeza berbanding bas biasa," katanya yang mengakui bas dua tingkat lebih sesuai untuk kegunaan dalam bandar berbanding untuk perjalanan jarak jauh.

Sementara itu Ahmad Farhan berkata Miros tidak bersetuju terhadap cadangan untuk melaksanakan larangan perjalanan bas ekspres pada waktu malam atau selepas tengah malam seperti yang diutarakan sesetengah pihak.

Beliau berkata kajian yang telah dijalankan oleh Miros mendapati bahawa separuh daripada pengguna perkhidmatan bas ekspres ketika ini akan terjejas jika larangan itu dikuatkuasakan.

Katanya pengguna berkenaan sama ada akan menggunakan perkhidmatan bas ekspres pada waktu yang dibenarkan ataupun akan menggunakan pengangkutan lain untuk ke destinasi masing-masing.

Ahmad Farhan, Suret dan Salim turut memeriksa bas dua tingkat Sani Express yang terbabit dalam kemalangan di KM272.8 Projek Lebuh raya Utara Selatan (Plus) yang mengorbankan 10 nyawa.

-- BERNAMA

PERATURAN APA YANG AKAN DIBUAT SELEPAS INI



PEMANDU BAS EKSPRES DISAHKAN GUNA DADAH

Laluan Musibah/ Dangerous Routes

Comments :

1
ikhqoi said...
on 

tlg copy rencana sy tulis di
harakahdaily
dan http://www.mdikhqoi.blogspot.com

berkenaan eksiden bas

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com