Pray For MH370

Pray For MH370

"UMNO DALAM POLITIK DAN PERNIAGAAN" OLEH JAMAIE HJ ISMAIL

Umno dalam Politik dan Perniagaan
Melayu. 2004. Jamaie Hj Hamil. ISBN
967-942-643-2. RM 35.00.
Staf di Jabatan Sains Sosial dan Kemanusiaan UKM


Perniagaan adalah suatu bidang yang jarang diceburi oleh orang Melayu kerana dasar diskriminasi kolonial serta sistem ekonomi dualisme yang dibawa oleh penjajah untuk terus meminggirkan orang Melayu dari menguasai bidang ekonomi. Menyedari akan kemunduran kedudukan sosioekonomi berkenaan, UMNO sebagai teras pemerintah yang berkuasa telah mengambil inisiatif untuk mengatasinya.

Melalui kepimpinan UMNO bermula era Tun Razak beberapa langkah telah diperkenalkan untuk mengatasi kemunduran berkenaan. Kongres Ekonomi Bumiputera I dan II, DEB, MARA, PERNAS dan UDA dilancarkan untuk membantu orang Melayu supaya terlibat dalam sektor perekonomian khusnya bidang perniagaan. Institusi-institusi amanah ini dibentuk untuk memastikan kepentingan bumiputera dipelihara dengan menyediakan pelbagai kemudahan, insentif dan bantuan yang diperlukan.


Dalam masa yang sama UMNO turut bertindak sebagai mangkin dalam mempercepat penglibatan organisasi orang Melayu dalam perniagaan. UMNO telah membentuk syarikat-syarikat korporatnya. Di era Dr. Mahathir, orientasi perekonomian telah bertukar kepada meletakkan asas berkenaan sejak DEB dilancarkan. Akan tetapi apabila pemegang amanah korporat (nominees & proxy) UMNO ini turut terlibat dalam perniagaan, situasi telah bertukar kerana kepentingan politik serta kepentingan ekonomi dimanipulasi.


Situasi ini semakin sukar dipisahkan apabila orang Melayu yang dibantu oleh UMNO dahulunya telah menjadi jutawan atau ahli korporat yang berjaya. Mereka terus bergantung pada elit politik untuk memastikan survival perniagaan mereka terjamin. Sementara itu elit politik pula bergantung pada elit ekonomi berkenaan untuk terus mengukuhkan kekuasaan.


Bagi orang Melayu untuk mengumpul kekayaan, jalan pintas adalah dengan sukarela, tetapi menjadi rebutan di semua peringkat. Amalan kronisme dan nepotisme dibenarkan, politik wang berlanjutan, krisis kepimpinan bertukar ganti dan perpecahan perpaduan Melayu adalah berpunca dari gejala-gejala tindakan aktor dalam kepimpinan UMNO.

Comments :

0 comments to “"UMNO DALAM POLITIK DAN PERNIAGAAN" OLEH JAMAIE HJ ISMAIL”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com