Pray For MH370

Pray For MH370

SEJARAH BAKAL DICIPTA BILA DUN ADAKAN PENDENGARAN AWAM ISU BALKIS

Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) akan mengadakan pendengaran awam yang pertamanya bermula 23 hingga 31 Mac ini .

10 orang saksi akan dipanggil memberi penjelasan berhubung penajaan oleh anak-anak syarikat kerajaan negeri kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri wakil Rakyat Selangor (Balkis). Gambar kanan ialah Presiden BALKIS, Datin Seri Zahrah Kechik isteri kepada DS Dr Khir Toyo.

Selcat Bakal Adakan Pendengaran Awam Babitkan Isu Balkis



Dewan Undangan Negeri (Dun) Selangor bakal mencatat sejarah apabila Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan, Kebertanggungjawaban dan Ketelusan (Selcat) akan mengadakan pendengaran awam yang pertamanya bermula 23 hingga 31 Mac ini.

Speaker Dun Selangor, Teng Chang Khim berkata setakat ini seramai 10 orang saksi akan dipanggil memberi penjelasan berhubung penajaan oleh anak-anak syarikat kerajaan negeri kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Selangor (Balkis).

“Dalam siasatan atau pendengaran awam Selcat, tidak ada pesalah, tidak ada tertuduh, yang ada semuanya adalah saksi untuk membantu Selcat bagi menyemak dan mengenalpasti sama ada terdapat apa-apa kelonggaran ataupun kebocoran dalam sistem pentadbiran kerajaan,” katanya.

Antara yang akan dipanggil dalam siasatan itu ialah Yang Dipertua Balkis, Datin Seri Zahrah Kechik.

Beliau berkata setelah mendengar penjelasan daripada semua pihak, satu laporan akan dibentangkan di dalam persidangan Dun akan datang.

Jelasnya, Selcat hanyalah jawatankuasa yang ditubuhkan oleh dewan untuk memantau pencapaian kerajaan.

Oleh itu sekiranya didapati ada ‘kelonggaran’, sebarang tindakan lanjut akan ditentukan oleh pihak eksekutif.

“Kami (hanya) akan buat cadangan dan terpulanglah pada pihak eksekutif sama ada menerima pandangan kami untuk memperbaikinya,” tambahnya.

Beliau menyifatkan pendengaran awam yang pertama kali diadakan di negara ini, sebagai satu pembaharuan dalam pengendalian siasatan melalui jawatankuasa Dun.

Teng berkata pendengaran awam itu akan disiarkan secara langsung menerusi laman web rasmi kerajaan negeri di www.selangor.gov.my.
NOOR ALLIA KASSIM/ Selangorkini online

Comments :

0 comments to “SEJARAH BAKAL DICIPTA BILA DUN ADAKAN PENDENGARAN AWAM ISU BALKIS”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com