Pray For MH370

Pray For MH370

JAKIM, MUFTI SERTA NGO LAIN BUKAN TUNGGUL ATAU PERABOT

Tanpa merujuk kepada JAKIM, Majlis Fatwa atau Mufti, kabinet yang mendahulukan rakyat dan mengutamakan prestasi telah mebuat keputusan berdasarkan "hujah otak".

Penentuan Status Agama Anak Perlu Lihat Hukum Syarak Dan Perundangan - Jakim


Penentuan status agama anak apabila apabila salah seorang ibu atau bapa memeluk agama Islam perlu dilihat kepada hukum syarak dan perundangan.

Ketua Pengarah Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz (foto atas kiri) berkata menurut Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan, agama seseorang yang di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu atau bapa atau penjaganya.

"Berdasarkan peruntukan ini, persetujuan salah satu pihak sahaja adalah memadai dalam penentuan agama seorang kanak-kanak kerana perkataan yang digunakan dalam Perkara 12 (4) ini adalah 'parent or guardian', bukannya 'parents or guardian' yang mana ia bermaksud 'ibu atau bapa atau penjaga'," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Wan Mohamad berkata, Seksyen 95 Akta Pentadbiran Undang-undang Islam (Wilayah-wilayah Persekutuan) 1993 (Akta 505) pula memperuntuk bahawa seseorang kanak-kanak yang belum mencapai umur 18 tahun boleh masuk Islam jika ibu atau bapa atau penjaga mengizinkannya.

"Antara kes yang boleh dirujuk yang berkaitan dengan hak penentuan agama anak ialah kes Subashini Rajasingam lwn Saravanan Thangathoray, di mana Mahkamah Persekutuan telah memutuskan bahawa bapa kanak-kanak tersebut mempunyai kuasa untuk mengislamkan anaknya berdasarkan Perkara 12 (4) Perlembagaan Persekutuan.

"Ini adalah kerana berdasarkan Perkara 12 (4) itu, agama seseorang yang di bawah umur 18 tahun hendaklah ditetapkan oleh ibu atau bapa atau penjaganya, oleh itu dalam kes ini suami adalah berhak untuk mengislamkan anaknya walaupun isterinya tidak bersetuju," katanya.

Wan Mohamad berkata, dari segi hukum syarak pula, mereka yang berhak menjaga dan memelihara anak mestilah seorang Islam, kerana jika orang itu bukan beragama Islam dikhuatiri akan memberi fitnah kepada agama kanak-kanak di bawah jagaannya.

Katanya, hak seorang muallaf di sisi undang-undang juga perlu dipertahankan, dan seseorang yang memeluk Islam itu tidak sewajarnya dianggap ingin melarikan diri dari tanggungjawab.

Semalam, Kabinet memutuskan bahawa anak-anak kekal menganut agama asal ibu bapa masing-masing semasa berkahwin, walaupun ibu atau bapa mereka kemudiannya memeluk agama lain.

Menteri Di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz semasa mengumumkan perkara itu berkata keputusan tersebut adalah antara penyelesaian jangka panjang yang dicapai oleh Kabinet memandangkan lebih banyak kes seperti yang melibatkan Mohd Ridzuan Abdullah dan isterinya Indra Gandhi, dijangka muncul pada masa akan datang.

Mohd Ridzuan, atau Patmanathan a/l Krishnan, 40, bekas penganut Hindu, yang kini memeluk Islam, dilaporkan telah menukar agama anaknya -- Tevi Darsiny, 12, Karan Dinesh, 11, dan Prasana Diksa, 1 -- kepada Islam pada 12 April serta memohon hak penjagaan terhadap mereka di Mahkamah Syariah walaupun emak mereka masih beragama Hindu.

Merujuk kepada kes yang sedang dibicarakan di Mahkamah Tinggi Syariah Perak itu, Wan Mohamad berkata semua pihak perlu bersabar dan menghormati keputusan kes itu memandangkan perbicaraan masih belum selesai.

Semua pihak juga seharusnya mematuhi peruntukan undang-undang Islam dan Perlembagaan Persekutuan khususnya kerana ia merupakan undang-undang utama Persekutuan, katanya.

BERNAMA


Get views from muftis first, government urged


Perak Mufti Datuk Seri Harussani Zakaria has urged the government to get views from the Malaysian Mufti Council before making any decision regarding Islam to avoid confusion.

He said the government decision that a child's religion must be in accordance with the common religion of the parents at the time of marriage should have been discussed by the council before hand.

"In Islam when the father or mother is a Muslim, the child automatically becomes Muslim unless the child is above 15 years of age and can choose his own religion," he said here today.

He was commenting on the Cabinet's decision yesterday, announced by Minister in the Prime Minister's Department Datuk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz, that when a parent converted to another religion, the children remains with the religion of their parents at the time of marriage.

In KUALA LUMPUR, several Islamic non-governmental organisations urged the government to review the decision, saying that it was made without taking into consideration the existing laws and views from the relevant parties.

The decision denied the rights of people who converted to Islam, said Malaysian Syariah Lawyer Association president Mohamad Isa Abdul Latif at a press conference attended also by other bodies including the Malaysian Islamic Youth Movement and Pan-Malaysian Dakwah and Welfare Association for Muslim Converts.

BERNAMA

Comments :

1
Unknown said...
on 

Itulah akibat bila penyangak menjadi pemimpin...Bala Allah turun satu demi satu...Keputusan kabinet yg terbaharu itu adalah satu dari bala Allah. Mereka tidak ada perasaan sayang terhadap agama Islam itu sendiri..Yg kelihatan adalah kedudukan semata-mata..

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com