Pray For MH370

Pray For MH370

PR 4 : BN 1 DALAM PRK SEJAK 8 MAC 2008


Tewas 4 pilihan raya kecil pasca 2008 punca Najib gelabah

Sindrom kekalahan empat pilihan raya kecil di semenanjung pasca pilihan raya umum ke-12 mungkin membuatkan Barisan Nasional (BN) mulai serik untuk bertarung lagi di gelanggang demokrasi.

BN mulai ditimpa nasib malang pada pilihan raya kecil Permatang Pauh kemudian diikuti di Kuala Terengganu, Bukit Gantang dan Bukit Selambau.

Sedangkan sejak merdeka sehingga sehingga Mac 2008 Umno dan BN mendominasikan semua pilihan raya kecil di negara ini kecuali di Kelantan.

Namun, semua kelebihan yang pernah dinikmati BN sebelum ini seperti semakin berakhir, lebih-lebih lagi di bawah kepemimpinan Dato' Seri Najib Razak yang muncul dengan wajah 'comot'.

Maka tidak hairanlah apabila apabila Perdana Menteri membuat kenyataan BN akan mengkaji untuk tidak meletak calon pada pilihan raya kecil Dewan Udangan Negeri Penanti, Pulau Pinang ekoran perletakan jawatan penyandangnya, Mohammad Fairus Khairuddin.

Bekas Timbalan Ketua Menteri 1 Pulau Pinang itu meletakkan jawatan sebagai Adun Penanti Khamis lalu.

Penganalisis politik tempatan, Wan Nik Wan Yusof berkata, BN semakin lemas berdepan depan suasana politik baru sekarang apabila mempamerkan sikap keluh kesah ketika berdepan Pakatan Rakyat di pentas pilihan raya.

"Kalau sebelum ini mungkin jarang sangat kita mendengar di negara ini ada wakil rakyat yang sanggup meletak jawatan ekoran masalah peribadi yang dihadapi.

"Sedangkan perkara seperti itu sudah lama berlaku di negara-negara maju. Misalnya Jepun Perdana Menteri atau menteri akan meletak jawatan apabila berlaku sesuatu masalah.

"Budaya itu sudah lama berakar umbi dalam masyarakat di negara maju. Sebaliknya Umno dan BN takut berdepan dengan suasana seperti ini. Sepatutnya mereka berterima kasih kepada pemimpin Pakatan Rakyat yang telah memulakan era politik baru di negara ini," katanya.

Selain itu katanya, Pakatan Rakyat juga cuba mencetus politik baru apabila tidak berkompromi dengan mana-mana pemimpin yang tidak mempunyai intergriti tinggi.

Kata beliau Pakatan Rakyat sedang dalam proses untuk melahirkan pemimpin-pemimpin yang mempunyai jati diri dan fikrah dalam perjuangan bagi memastikan nasib rakyat benar-benar terbela.

"Inilah yang membezakan di antara Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional. Rakyat boleh membuat penilaian sendiri. Dan rakyat sudah mulai memahaminya apabila ditengok dalam kajian kes di empat pilihan raya kecil di semenanjung," katanya.

Perdana Menteri semalam dilaporkan memberitahu BN akan meneliti sama ada mahu menyertai pilihanraya kecil Dun Penanti atau sebaliknya.

Bagaimanapun bagi mantan Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad BN tidak sepatutnya mengaku kalah dan perlu meletakkan calon pada pilihanraya kecil Dun Penanti.

Manakala Ketua Pergerakan Puteri Umno, Dato' Rosnah Abdul Rashid Shirlin mencadangkan kerajaan menggubal undang-undang bagi membolehkan tindakan diambil terhadap wakil rakyat yang meletak jawatan atas sebab peribadi.

Adun Dabong, Arifabillah Ibrahim berkata, kenyataan Perdana Menteri kononnya tidak berminat bertanding di Dun Penanti tidak lebih sebagai usaha untuk meraihkan simpati rakyat selepas parti itu kehilangan sokongan di semenanjung.

"Kalau sebelum ini pemimpin Umno menunding jari ke arah Tun Abdullah Ahmad Badawi sebagai punca kekalahan BN, namun sekarang selepas Najib mengambil alih teraju negara, rakyat juga tidak menyokong Umno.

"Maka tidak hairanlah apabila perdana menteri baru membuat kenyataan mengkaji semula penyertaan BN dalam pilihan raya kecil di semenanjung," ujarnya.


mj/Lanjusoh/harakahdaily

Comments :

0 comments to “PR 4 : BN 1 DALAM PRK SEJAK 8 MAC 2008”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com