Pray For MH370

Pray For MH370

ATLET SELANGOR BEBAS DARI BAHAN TERLARANG

Walaupun Selangor mensasarkan 60 pingat emas di Sukan Sukma yang akan berlangsung di Terengganu hujung bulan ini, namun kejayaan yang dikejar tidaklah bermakna atlet harus bertindak di luar etika dan semangat kesukanan dengan menggunakan bahan terlarang seperti propranolol, anabolik steroid dan sebagainya. Apalah erti rekod baru atau dinobat sebagai juara jika atlet telah mengambil ubat-ubatan/dadah yang disenaraikan sebagai bahan terlarang oleh badan sukan antarabangsa. Maka para atlet yang selama ini telah menggunakan bahan-bahan tertentu eloklah berjumpa doktor bagi tujuan menjalani ujian air kencing atau darah.

Atlet Selangor tidak akan guna bahan terlarang raih kejayaan di Sukma

ceksukma.jpg
Abdul Khalid bersama dengan penaja-penaja yang turut akan membantu kontinjen Sukma Selangor memburu kejuaraan kali 8 di Terengganu hujung bulan ini.



OLEH BEN ROSA

SHAH ALAM, Rabu 30 April: Selangor yakin ahli sukan negeri itu tidak akan menggunakan cara tidak baik termasuk mengambil bahan terlarang atau dadah dalam Sukan Malaysia (Sukma) 2008 di Terengganu mulai 31 Mei hingga 9 Jun ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, mengecapi kemenangan melalui cara yang baik tanpa melanggar undang-undang adalah nikmat kemenangan paling manis bagi seorang ahli sukan yang sebenarnya.

"Tidak guna kita menang dengan cara yang tidak baik kerana atlet ini adalah masih dalam kumpulan amatur atau baru.

Tujuan sebenar kita bersukan adalah kerana kecintaan kita terhadap sukan bukan semata-mata untuk mencapai kemenangan sahaja," katanya dalam siding media selepas menghadiri majlis penghargaan bapa angkat dan penaja Kontinjen Selangor ke Sukma di sini, petang tadi.



Beliau diminta mengulas tindakan sesetengah atlet yang mengambil bahan terlarang demi mencapai matlamat untuk menang dalam satu-satu temasya sukan.

Katanya tidak ada alasan yang memaksa atlet baru dan amatur untuk mengambil bahan terlarang terbabit semata-mata untuk mencapai kemenangan.

Mengenai ganjaran kepada atlet yang Berjaya, Abdul Khalid berkata Selangor juga ada menyediakan insentif sebagai galakan kepada atletnya yang menunjukkan pencapaian terbaik dalam bidang sukan.


“Tetapi itu tidaklah sehingga mereka hilang status profesionalisme mereka dalam bidang sukan yang disertai,”


“Biasanya, kita galakan negeri memberi insentif dalam bentuk biasiswa supaya mereka dapat melanjutkan pelajaran ke peringkat diploma atau ijazah supaya mereka dapat meneruskan kehidupan sebagai masyarakat yang berguna kemudian hari,” katanya.


Pada majlis itu, Abdul Khalid turut menerima tajaan daripada anak-anak syarikat negeri berjumlah lebih RM1 juta untuk kontinjen Selangor.

Perbadanan Kemajuan Negeri Selangor (PKNS) dan Kumpulan Darul Ehsan Berhad masing-masing menyumbang RM350,000, Perbadanan Kemajuan Pertanian Selangor (PKPS) dan Permodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB) menyumbang RM150,000 serta Worldwide Holdings Berhad (WHB).

Abdul Khalid turut menyampaikan watikah Ketua Kontinjen Selangor kepada Amirudin Shari dan timbalannya Datuk Mohd Arif Abdul Rahman.

Semua Yang Dipertua Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) di Selangor pula menerima penghargaan kerana menjadi bapa angkat bagi acara-acara sukan yang akan dipertandingkan.

Pada temasya Sukma ke-12 ini, Selangor akan menyenaraikan 650 atlet dan pegawai dengan meletakkan sasaran memenangi 60 pingat emas sekali gus meraih gelaran selaku juara keseluruhan pada temasya kebangsaan dwitahunan itu.

Seramai 500 atlet akan bertanding dalam semua 31 acara pada temasya kali ini. Sejak 1996 Selangor muncul juara keseluruhan enam kali berturut-turut termasuk dua tahun lepas di Kedah dengan merangkul 55 pingat emas.

Comments :

0 comments to “ATLET SELANGOR BEBAS DARI BAHAN TERLARANG”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com