Pray For MH370

Pray For MH370

YAB DATO' MB SELANGOR DIWAWANCARA SEMPENA SETAHUN PEMERINTAHAN PAKATAN RAKYAT DI SELANGOR

Tanggal 8hb Mac 2009 menandakan genaplah setahun selepas pilihan raya umum ke-12 yang menyaksikan Selangor dikuasai tiga parti politik, Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan PAS yang akhirnya membentuk kesepakatan baru dengan nama Pakatan Rakyat (PR).

Ikuti temubual dengan Dato’ Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim yang berkongsi kejayaan melaksanakan dasar-dasar baru untuk rakyat dan perancangan beliau dalam membawa Selangor ke era yang lebih cemerlang.


Walaupun Baru Setahun, PR Bermula Dengan Cemerlang


Boleh Tan Sri komen mengenai prestasi Pakatan Rakyat (PR) dalam tempoh setahun ini?


Saya rasa kami bertuah kerana diberi peluang untuk mengurus Selangor. Pada peringkat bulan pertama, misalnya pada Mac, kami menggunakan sedikit masa untuk cuba membentuk satu pasukan yang diperakui kerajaan negeri dan Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah Alhaj sebagai satu pasukan yang dipilih untuk menguruskan negeri.

Ini kerana kami terdiri daripada kombinasi tiga parti iaitu Parti Keadilan Rakyat (PKR), DAP dan Pas yang membentuk majoriti. Pada masa itu (bulan Mac), konsep Pakatan Rakyat masih belum ada. Ia masih kumpulan tiga parti. Tetapi bila sudah ke bulan Mei, kemudian konsep yang menggelarkan kami sebagai Pakatan Rakyat (PR) mula timbul. Sudah tentu, kami tetap sebagai satu kumpulan.

Jadi PR adalah satu realisasi daripada konsep selepas pilihan raya. Apabila kami ke pilihan raya umum lalu, perjanjian kami untuk ada peluang menang pilihan raya itu ialah dengan cara satu lawan satu. Ini bermaksud, kumpulan kami mesti lawan satu sama satu dengan Barisan Nasional (BN). Kami bernasib baik strategi itu berhasil.

Ini kerana dengan satu lawan satu, orang ramai dapat membuat pilihan. Sama ada untuk memilih BN atau salah satu daripada tiga parti ini. Jadi selepas pilihan raya, kami menjadi satu kumpulan bersama yang dapat membentuk kerajaan negeri, membolehkan kami mentadbir negeri.

Apabila kami membentuk satu pasukan Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan Negeri (Exco), kami perlu membentuk strategi dalam mengurus negeri Selangor. Apa yang boleh kami katakan, memang Selangor mempunyai banyak sumber. Ini bermakna dalam banyak tahun, kerajaan negeri telah memperoleh pendapatan daripada cukai tanah atau cukai pintu. Kemudian, pendapatan ini bukan sahaja dapat membayar gaji kakitangan awam di negeri ini tetapi juga untuk pembangunan negeri. Jadi Selangor bertuah dalam erti kata ia mempunyai hasilnya sendiri. Tetapi ini tidak mencukupi.

Daripada pendapat kami, bagaimana kita hendak menukarkan sumber yang negeri ada dan rakyat pun tahu kewujudannya. Jadi kami membangunkan satu konsep yang dipanggil Merakyatkan Ekonomi Selangor (Mes). Mes ini bermakna kita menguruskan dengan baik segala sumber yang ada di negeri ini yang sememangnya menjadi milik rakyat.

Ini kerana mereka (rakyat) yang telah memilih kita, dan jika kita tidak dapat mengurus dengan baik, mereka akan menukar kita. Jadi kami bangunkan pelbagai program dalam Mes bagi memastikan rakyat Selangor mendapat faedah daripada sumber-sumber yang ada.

Tetapi bagaimana kita hendak tukarkan konsep itu menjadi sebuah program? Program pertama yang kita perkenalkan bagi memastikan rakyat berasa yang mereka dimiliki ialah pemberian air percuma. Kami terdiri daripada kumpulan yang menentang penswastaan kerana kami rasa mana-mana syarikat yang memiliki penswastaan akan mendapat keuntungan yang tinggi dan kos yang balik kepada rakyat juga meningkat.

Jadi kami menggunakan pendekatan memberi air percuma sebanyak 20 meter padu kepada pengguna meter individu. Ia adalah untuk semua tanpa mengira kaum atau pegangan politik.

Kemudian kami mula berbincang langkah seterusnya. Bagaimana kita hendak memaksimumkan sumber yang kita ada. Kita sasarkan kepada mereka yang memerlukan. Selangor adalah negeri pertama di Malaysia yang tidak mengiktiraf pendapatan RM750 satu keluarga terletak dalam garis kemiskinan. Ini kerana kita berpendapat jumlah itu tidak mencukupi.

Apa yang kami buat ialah dengan menaikkan garis kemiskinan itu kepada RM1,500 ke bawah. Jika kita menggunakan pendapatan RM750 ke bawah sebagai miskin, ia hanya mewakili 2 ke 3 peratus sahaja rakyat Selangor yang miskin. Hakikatnya, jumlah itu sebenarnya lebih tinggi apabila kita menaikkan garis kemiskinan itu iaitu sekitar 30 peratus penduduk Selangor yang termasuk dalam kategori itu.

Daripada tanda aras itu, kita akan memberi keutamaan kepada mereka yang layak menerima bantuan seperti rumah dan pelbagai bentuk kebajikan yang lain.

Kami merasakan ini satu langkah yang baik kerana sekurang-kurangnya kita ada perimeter untuk membuat ukuran tersebut. Tetapi bagaimana kita hendak memastikan rakyat Selangor berasa yang mereka sebahagian daripada negeri ini.

Jadi kita memperkenalkan satu program iaitu Tabung Warisan Anak Selangor (Tawas) yang mana semua anak yang baru dilahirkan disediakan dana khas sehingga umur mereka mencecah 18 tahun. Ini bermakna apabila kita mengurus Selangor, kita juga mengurus generasi baru ini.

Kemudian, timbul persoalan bagaimana kita hendak menjana dana tabung ini. Kita tidak boleh gunakan hasil pendapatan daripada cukai dan sebagainya untuk tabung ini. Kemudian kita melihat kembali kepada sumber yang ada. Kita dapati ada sumber tertentu yang tidak diuruskan dengan baik, misalnya pasir. Kerajaan negeri mempunyai kuasa ke atas pasir dan penjualannya. Apa yang kita buat pada asasnya ialah memberikan lesen untuk menguruskan pasir. Akhirnya kita akan dapati yang terdapat banyak permintaan untuk pasir di negeri ini. Jika kita hitung kembali, setiap penjualan satu tan pasir, mereka perlu membayar royalti tertentu.

Kami dapati terdapat 50 juta tan pasir tetapi kita hanya mengumpul sebanyak 6 juta tan. Ada yang bertanya ke mana pergi yang selebihnya. Kemudian kita menyedari yang pentadbiran tidak begitu cekap untuk mengutipnya atau kemungkinan adanya ’side dealing’ yang kononnya dilaporkan hanya mengumpul 500 atau 1,000 tan tetapi hakikatnya mungkin mencecah 5,000 tan.

Kami kemudian bertanya, bagaimana kalau urusan pasir ini kita uruskan sendiri. Ini kerana sebelum ini kerajaan negeri hanya mendapat hasil kira-kira RM18 juta daripada penjualan pasir ini padahal ia boleh mengutip sebanyak RM100 juta setahun jika dinilai daripada pasaran.

Jadi kami mengambil keputusan untuk menghentikan pemberian lesen ini sebaliknya menjalankan sendiri secara komersial bagi mendapat hasil yang terbaik. Kami fikir yang hasil daripada pasir ini boleh kita gunakan untuk menjana Tawas. Berdasarkan kiraan, kerajaan negeri boleh mendapat pendapatan tambahan RM50 juta setiap tahun - yang tidak termasuk dalam bajet negeri bagi kita menjalankan Tawas ini.

Bercakap mengenai Tawas, ia merupakan satu skim bagi anak kelahiran Selangor, ibu atau bapanya warga Selangor, layak menyertai skim ini. Secara asasnya, pendaftaran adalah percuma. Kita akan menabung bagi mereka sehinggalah pelabur ini berusia 18 tahun yang akan menerima paling kurang RM2,500. Seperti yang kami katakan, sumber-sumber negeri akan dijana bagi menjalankan program untuk generasi akan datang.

Sekiranya, kita memperolehi pendapatan RM100 juta, RM50 juta digunakan untuk Tawas, dan kita ada RM50 juta lagi untuk kita jalankan Skim Mesra Usia Emas. Keahlian dibuka kepada mereka yang berumur 60 tahun ke atas.

Ia seperti khairat kematian yang mana waris warga emas ini akan menerima buat permulaan RM1,000 sekiranya berlaku kematian dan RM1,500 lagi selepas semua dokumen berkaitan diserahkan.

Tan Sri, adakah semua polisi ini polisi baru yang tidak pernah dibuat oleh kerajaan yang lepas?

Ya, Tawas adalah program baru tetapi Skim Warga Emas, mereka (kerajaan yang lepas) tidak buat seperti yang kita buat. Ini kerana mereka berikan kepada orang tertentu sahaja. Tetapi kita berikan kepada semua orang.


Polisi mana yang Tan Sri paling berpuashati?

Selain Tawas dan Skim Mesra Usia Emas tadi, kita juga ada program Pusat Khidmat Sehenti Krisis (OSCC) dan hadiah anak masuk universiti. Kita mempunyai beberapa siri program yang lain.

Saya fikir program yang banyak memberi kesan ialah program untuk warga emas. Mereka rasa yang kita mengambil berat mengenai mereka.

Bagaimanapun, timbul persoalan juga apabila ada warga emas yang bertanya yang kenapa mereka hanya dapat faedah tersebut selepas berlaku kematian.

Jadi sekarang kita sedang memperbaiki program itu dan tidak menolak untuk melihat semula peruntukan yang kita ada untuk disalurkan dalam pelbagai program lain untuk warga emas ini. Misalnya program pengurangan kos rawatan perubatan melalui skim insuran. Ia antara program yang sedang kita fikirkan.

Selain itu juga, kita mahu memberikan diskaun kepada warga emas untuk pembelian buku-buku pendidikan untuk anak-anak atau cucu mereka. Kerajaan negeri akan bayar 80 peratus daripada kos itu. Ini bermakna jika mereka membeli buku-buku dengan harga RM1,000, kita akan semak bil mereka dan mereka boleh tebus semula RM800 daripada kami. Idea di sebaliknya, adalah untuk merapatkan hubungan kekeluargaan.

Secara asasnya, kita mahu merapatkan hubungan dalam keluarga. Selain itu ada juga pihak yang mencadangkan kepada kita untuk memberi kupon makanan.

Kita akan cuba untuk mewujudkan lebih banyak program kebajikan untuk mereka, jadi nanti tidaklah mereka tanya kepada kita kenapa kerajaan negeri hanya menjaga kebajikan mereka setelah mereka sudah tiada.
Tan Sri bila program ini akan dilaksanakan?

Kita sudah laksanakan Skim Mesra Usia Emas. Saya fikir kita sudah ada kira-kira 40,000 warga emas yang mendaftar. Kita sasarkan sekurang-kurangnya 100,000 berdasarkan statistik yang kita ada, jumlah warga emas adalah kira-kira 300,000 orang. Jumlah ini agak besar kerana ia termasuk warga emas yang tinggal di Kuala Lumpur. Ini kerana mereka yang lahir di Kuala Lumpur sebelum 1974 dikategorikan sebagai rakyat Selangor. Jadi mereka juga perlu kita beri perhatian.

Kita mahu mereka mendaftar dahulu dengan kita. Sekiranya berlaku perkara yang tidak diingini kepada mereka, sekurang-kurangnya kita sudah mempunyai rekod. Kita mahu daftarkan kesemua mereka agar kita dapat merancang untuk program-program yang akan datang.

Kita juga sudah mulakan banyak program kebajikan. Pada tahun lalu, kita telah belanjakan lebih kurang RM2 juta untuk memberi bantuan keperluan asas seperti beras, gula dan kasut sekolah kepada keluarga yang berpendapatan RM1,500 ke bawah.

Ini adalah sebahagian program yang kita laksanakan di bawah Mes.


Kerajaan PR sudah mencapai umur setahun. Tetapi sama ada bernasib baik atau tidak, kita fikir ekonomi akan meningkat, tetapi situasi ekonomi dunia kini sedang dalam kemelesetan.

Jadi, kerajaan negeri perlu mengatur program. Tahun lalu, kita juga mengadakan pelbagai perancangan agar pelaburan di Selangor meningkat.

Hasilnya, kita telah mencapai jumlah pelaburan sebanyak RM10 bilion pada tahun lalu di mana pada tahun-tahun sebelum ini di sekitar RM4 bilion. Tetapi mungkin ada yang menganggap hasil kerja keras tahun-tahun yang lalu mungkin membuahkan hasil pada tahun 2008.

Kenyataan itu mungkin tidak betul. Jika tidak, sudah tentu jumlah pelaburan hanya RM4 juta setiap tahun, tetapi ada perubahan tiba-tiba pada 2008.

Pada tahun ini, kita akui yang kemelesetan ekonomi itu benar-benar berlaku. Jadi daripada kita hanya bercakap berkenaan dengan Foreign Direct Investment (FDI), lebih baik kita tumpukan untuk merangsang ekonomi negeri.

Untuk itu, kita akan laksanakan beberapa program yang akan merangsang ekonomi negeri Selangor. Walaupun kita sedar dengan situasi ekonomi ketika ini, tetapi kita perlu mencipta peluang perniagaan yang akan dapat meningkatkan aktiviti ekonomi di dalam negeri dan memastikan pelaburan yang berterusan.

Adakah Tan Sri berpuas hati dengan prestasi yang ditunjukkan, bagaimana Tan Sri gambarkan prestasi itu.Saya fikir, sebelum ini kami semua tidak ada pengalaman dalam menguruskan negeri. Lainlah kalau kita sudah ada pengalaman dan bekerja mengikut dasar yang sedia ada.



Tetapi kalau kita gunakan dasar daripada kerajaan sebelum ini, bermakna kita tidak ada dasar sendiri. Saya fikir kita menunjukkan prestasi yang lebih baik. Saya tidak fikir yang mereka (kerajaan lepas) mempunyai agenda MES seperti kita. Termasuk juga dalam pelaburan, kita lebih baik.

Begitu juga dari segi kutipan hasil. Tetapi ada juga kawan-kawan saya yang sedikit nakal berkata ‘jika tidur pun Selangor akan tetap membangun seperti ini’.

Tetapi jika dibandingkan dengan pentadbiran yang lepas, saya rasa kita lebih baik dalam semua indikator. Tetapi itu bukan cara yang betul untuk mengira.

Cara terbaik ialah kita tanya bagaimana prestasi kita selepas setahun dalam membangunkan pelbagai program yang memberi kesan terus kepada pendapatan rakyat.

Selepas kita memahami tentang sumber-sumber dan pentadbiran kerajaan negeri, kita fikirkan pula program-program yang akan meningkatkan pendapatan negeri.

Persoalan pada masa ini yang membimbangkan kita ialah ramai yang diberhentikan kerja dan hilang pekerjaan. Ada juga juga beberapa syarikat elektrik dan elektronik yang terpaksa ditutup. Sementara syarikat pengeluar kereta utama mengurangkan jumlah pekerja dan pelaburan. Begitu juga berlaku di bank-bank.

Tetapi jawapannya ialah lebih baik kita membuat sesuatu yang akan merangsang ekonomi kita. Jadi itu sebabnya kita perkenalkan lima bidang utama yang akan merangsang ekonomi Selangor yang mana Kerajaan Persekutuan sendiri tidak buat lagi.

Salah satu daripada bidang itu ialah kita membersihkan Sungai Klang. Walaupun memerlukan perbelanjaan yang besar, tetapi potensinya sangat hebat. Tetapi sesetengah orang melihat bukan kepada sungai semata-mata tetapi juga tanah rezab di sepanjang sungai yang sangat bernilai.

Terdapat banyak negara yang mahu meningkatkan lagi ekonomi mereka memandangkan mereka juga mempunyai banyak peralatan yang boleh digunakan untuk membersihkan sungai ini. Dengan ini, perniagaan di syarikat mereka bertambah baik dan hasilnya kita juga mendapat nilai tambah apabila sungai kita menjadi bersih.

Manfaatnya bukan sahaja dari segi alam sekitar bahkan juga dalam industri pelancongan. Selain itu ia juga dapat membantu meningkatkan lagi aktiviti pengangkutan. Misalnya jika dari Klang hendak ke Kuala Lumpur, kita mungkin boleh menaiki bot dan tidak perlu lagi menaiki kereta.

Jadi bagaimana Tan Sri boleh gambarkan prestasi kerajaan PR?

Prestasi tidak boleh dilihat secara total. Pertama dari segi idea. Saya fikir kita berada di tahap yang cemerlang. Kedua dari segi kecekapan implementasi kita berada atas dari tahap sederhana, contohnya kita ada 1,000 pekerja tetapi ada di antara mereka yang hanya menggunakan kapasiti 60 atau 70 peratus sahaja.

Dari segi kepimpinan pula, kita hampir berada di tahap antara atas sederhana dan cemerlang. Tidak terlalu cemerlang dan tidak terlalu di bawah sederhana. Dari segi komunikasi pula berada di antara sederhana dan atas sederhana. secara keseluruhannya kita berada atas dari tahap sederhana.

Markah cemerlang kita boleh katakan daripada 80 hingga 100 peratus. Atas daripada sederhana ialah 60 hingga 79 peratus. Sederhana pula ialah antara 40 hingga 59 peratus. Gagal pula apabila mendapat markah di bawah 30 peratus.

Tan Sri, ada ahli majlis dan Ahli Dewan Undangan Negeri (Adun) yang mengadu kakitangan kerajaan atau pihak berkuasa tempatan (PBT) enggan memberi kerjasama. Apa komen Tan Sri?

Isu ini berkait dengan persoalan bagaimana kita membiasakan diri dengan persekitaran seperti ini. Kita perlu membentuk kepimpinan yang dapat mengurus dalam situasi seperti ini. Kebanyakan orang fikir apabila kita jadi pihak berkuasa, orang akan ikut kita. Jawapannya tidak. Anda harus menguruskan mereka, memberi mereka motivasi, memberi panduan dan kemudian mereka akan mengikut anda.

Jadi ada ahli majlis yang fikir dengan menjadi ahli majlis, kita mempunyai kuasa penuh..tidak. Pengaruh kita hendaklah dilihat melalui idea atau dengan cara kita bekerja dengan mereka.
Tan Sri, apa perkara yang paling mencabar bagi Tan Sri dalam setahun ini?

Saya fikir ialah dalam memahami keperluan penyokong-penyokong parti. Mereka rasakan yang apabila kita dapat sebuah negeri, parti mempunyai kelebihan berbanding orang lain. Tetapi saya fikir kebenarannya ialah kita harus bersikap adil kepada semua orang dan melayani semua orang dengan cara sama. Kerana mereka adalah pembayar cukai. Tidak kiralah jika orang itu daripada parti yang berlainan, kita tidak boleh diskriminasi mereka.



Misalnya mereka kata ‘kenapa bagi air percuma kepada orang Umno?, mereka tidak mengundi kita’. Tetapi saya beritahu mereka, kita tidak boleh buat macam itu kerana air adalah milik semua.

Mereka kata lagi ‘bukankah kuasa ada di tangan, sebelum ini mereka diskriminasi kita, kini masanya kita pula buat macam itu’.

Pada saya, tindakan seperti itu tidak boleh dibuat. Pendapat saya, kalau kita dapat memerintah dengan baik, mereka akan datang kepada kita. Tetapi ia mengambil sedikit masa.

Sekarang mereka (penyokong parti) sudah bertoleransi?

Ya, mereka semakin memahami. Sudah tentu mereka mempunyai peluang baik untuk beritahu Menteri Besar buah fikiran mereka. Tetapi ia tidak bermakna mereka boleh dapat kontrak dan sebagainya. Mereka harus buat kerja dengan baik. Mereka tidak boleh kata ‘boleh saya dapatkan ini kerana saya adalah ahli parti?’ Saya kata kita tidak boleh, kerana ia adalah wang pembayar cukai. Siapa pun mereka, mereka adalah pembayar cukai. Jadi kita harus seimbang.



Ada ahli parti yang meminta sesuatu daripada Tan Sri?

Tidak secara terus, tetapi dari bayangan fikiran. Kadangkala mereka anggap saya sebagai pengurus korporat berbanding seorang pengurus politik. Pengurus korporat akan kata tidak boleh. Pengurus politik pula akan kata ‘kita akan pertimbangkan kerana ini bukan masa yang sesuai’. Tetapi jawapan saya ialah tidak boleh.


Tetapi pengurus politik, walaupun dia tidak beri, orang itu akan bangun pagi dengan rasa yang seronok. Tetapi pengurus korporat akan kata ‘jangan buang masa saya, awak tidak akan dapat’. Jadi ini satu proses pembelajaran.

Tan Sri pernah sebut perkara ini dalam mesyuarat tahunan parti sebelum ini. Adakah Tan Sri merujuk kepada pemimpin tertentu atau..?

Tidak…tidak. Saya cuba hendak memastikan dalam kita hendak mengubah Malaysia, pada saya parti politik ialah agen kepada perubahan untuk semua orang. Apa yang saya terangkan kepada mereka kalau ekonomi berkembang, semua orang akan mendapat faedah.


Bagaimana Tan Sri melihat keserasian ketiga-tiga parti yang berlainan fahaman?

Saya fikir bertambah baik. Lebih lama kita kenal antara satu sama lain, hubungan lebih baik. Saya masih ingat sewaktu mesyuarat Exco pertama kami. Semua orang kelihatan agak formal. Tetapi sekarang kami ada juga berjenaka, tetapi tetap serius dalam membincangkan hal negeri. Kami lebih memahami antara satu sama lain.

Tetapi anda harus ingat, kami datang dari dua kumpulan yang berbeza. Mungkin lima tahun lalu, kita tidak akan jangka rakan sepasukan DAP ialah PAS. DAP juga mungkin tidak tahu kewujudan sebenar Keadilan. Lima tahun lalu, Keadilan hanya ada satu wakil dalam Parlimen.

Saya fikir kita berkembang dengan begitu cepat. Mereka kata harus bekerjasama kerana rakyat sudah memilih mereka.
Bagaimana dengan pengharaman, kawalan arak?

Sekarang ini PAS, DAP dan Keadilan kata biar kita panggil orang bisnes, ulamak dan pekedai untuk kita berbincang. Objektif kita ialah untuk melihat masyarakat tidak bergelumang dalam masalah minuman keras. Apa yang harus kita buat ialah dengan menghormati budaya dan kaum lain.

Kita sudah capai ke tahap (persefahaman) seperti ini.
Tetapi PAS dalam masa setahun ini dikatakan menimbulkan masalah kepada kerajaan negeri, adakah ini mencemarkan imej kerajaan negeri?

Tidak..tidak. Ia menguatkan imej. Kita tidak beroperasi dengan vakum. Ini ialah parti. Misalnya kita bermain dalam satu permainan melawan satu kumpulan lain. Begitu juga dengan politik, ia seperti satu permainan, yang kita hendak baling apa yang kita hendak. Sudah tentu yang kelakarnya, kedua-duanya akan tercedera tetapi mereka tidak kisah. Jadi isunya mereka akan bertambah matang. Parti lebih matang dan (ia lebih baik) daripada berpisah atau menjadi satu ikatan yang longgar. Ia sebenarnya menguatkan pakatan ini.


Berkenaan isu Elizabeth Wong, adakah Tan Sri fikir ada agenda di belakang isu ini atau ada konspirasi politik?

Pertama, kita biarkan isu ini selesai. Jika ada lagi kita biar ia selesai. Kedua, kita sedang menanti laporan daripada pihak polis. Setakat ini tiada lagi laporan.



Sama ada jika polis beritahu ada penemuan baru atau mereka kata tidak ada lagi (penemuan) yang lain, jadi ini menjadi asas kepada keputusan yang akan dibuat nanti.

Perkara ketiga ialah mangsa sendiri. Bagaimana mangsa sekarang ini dapat berdepan dengan masyarakat. Bagaimanapun saya fikir Elizabeth Wong seorang individu yang kuat. Beliau tidak datang dari latarbelakang yang lembut, tetapi seorang reformis.

Kemudian dalam masa satu atau dua minggu, kita akan dapat selesaikan perkara ini.

Adakah benar dakwaan yang mengatakan ada ahli parti Keadilan menggunakan kempen ini untuk memaksa beliau meletak jawatan?Tidak…dalam setiap perbincangan, orang akan melihat banyak kemungkinan. Tetapi saya tidak fikir yang Keadilan akan meminta seseorang itu melepaskan jawatannya dengan cara yang tidak rasional. Tetapi saya tidak pernah dengar dakwaaan itu.


Kenapa Tan Sri memilih selepas Mac?

Kita beri masa beliau berehat sebulan dan pada 14 atau 15 Mac ini sudah cukup sebulan.

Bagaimana jika selepas tarikh itu, beliau hendak letak jawatan dan kemungkinan ada satu lagi pilihan raya kecil di Bukit Lanjan?

Saya tidak akan jawab soalan berdasarkan satu andaian.

Tan Sri, adakah Elizabeth ada menghubungi Tan Sri?

Tidak, saya juga tidak hubungi beliau. Kita hendak beri beliau ruang.


Tan Sri, apa projek besar kerajaan negeri selepas ini?

Pakej rangsangan ekonomi, ia satu projek besar. Satu, mengenai projek air. Kita sekarang beritahu orang ramai yang industri air perlu diurus oleh kerajaan negeri. Ini kerana kita rasakan yang kita adalah institusi yang tepat untuk melaksanakannya dan rakyat akan mendapat faedah. Lupakan tentang penswastaan, semuanya sudah berakhir.

Kita mahu menyusun semula industri ini, bermakna penswastaan sebelum ini tidak mencapai matlamat. Jadi kita perlu kembali semula kepada asasnya. Asasnya ialah sebelum penswastaan, semua urusan air terletak di bawah Jabatan Kerja Air, dan orang kurang buat aduan. Apabila diswastakan, bukan sahaja orang mengadu tetapi mereka perlu bayar lebih. Inilah masalahnya.

Kedua, kita bercakap mengenai pembangunan pengangkutan awam di Selangor yang mana benar-benar diperlukan memandangkan ketidakcekapan yang berlaku sekarang. Bukan sahaja, kesesakan jalan raya, tetapi pengguna dibebankan dengan bayaran tol yang terlalu banyak.

Pemahaman saya ialah pada ketika ini 90 peratus pengangkutan adalah
hak milik persendirian. Hanya 10 peratus sahaja kenderaan awam. Tetapi seperti di Hong Kong, yang pesat membangun, nisbah peratus sistem pengangkutan awam dan persendirian ialah 90-10.

Di sini kita mahu mengubahnya menjadi 50 peratus awam dan 50 peratus persendirian. Ideanya ialah jika kita dapat seimbangkan antara keduanya kita dapat mengurangkan pergantungan kepada pengangkutan persendirian.


Tetapi bagaimana hendak lakukannya, ia nampak satu tugas yang sangat sukar?

Bagaimana Hong Kong boleh buat dan Singapura juga boleh buat?. Kita perlu luaskan capaian pengangkutan ini misalnya sistem LRT ke kawasan-kawasan lain seperti Kuala Kubu Bharu, Klang, Kajang dan seterusnya.

Mungkin anda ingin tanya bagaimana pula hendak menjana kewangan projek ini? Ada beberapa firma seperti firma dari Jepun dan Jerman yang menyatakan keinginan mereka untuk menjadi sebahagian daripada projek ini. Apa alasannya? Alasannya ialah ketika ini firma-firma itu memang mempunyai syarikat, pekerja-pekerja dan gerabak. Tetapi dengan keadaan kemelesetan ekonomi ketika ini mereka tidak boleh menjualnya, sebaliknya perlu membayar jika mahu membuang pekerja mereka.


Jadi bagaimana jika kita kata kita mahu membuat tempahan. Jika kita beli (gerabak), ini bermakna mereka tidak perlu buang pekerja dan pengeluaran mereka akhirnya meningkat.

Kemudian kita tingkatkan mutu pengangkutan awam kita. Dan mereka kata bagaimana jika anda bayar dalam tempoh jangka masa yang panjang. Ini untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi kedua-dua pihak. Jadi ia antara yang telah dicadangkan kepada kita.

Sesetengah negara, mereka hendakkan bisnes. Cuba bayangkan syarikat pengeluar kereta Toyota. Sebelum ini mereka mampu mengeluarkan sebanyak 2 juta unit kereta. Sekarang mereka hanya mampu menjual 750,000 unit sahaja. Jika anda mahu kereta, mereka kata mereka boleh buat, tetapi anda perlu bayar. Mereka kata lagi, jika anda bayar kemudian, kita boleh buat kereta dan dalam masa sama menggaji lebih ramai pekerja.

Itu sebabnya mereka sedia datang kerana mereka perlukan kerja dan tahu keupayaan negara kita untuk membayarnya.
Tan Sri, berkenaan situasi politik semasa di Perak, adakah Tan Sri bimbang ia mungkin berlaku di Selangor. Ada perbezaan antara Perak dengan Selangor?

Perbezaannya ialah 36-20 ialah 16. Itu sebab saya panggil 8 kerusi. Jika anda lihat formula, anda perlu ambil satu parti, tidak boleh bawa pergi satu orang sahaja. Saya tidak dapat bayangkan yang DAP akan tidur sebantal dengan Umno. Kenapa pula Keadilan hendak pergi kepada Umno jika parti itu terbaik untuk mereka. Tidak semua orang Pas suka kerja dengan Umno. Jadi apa kemungkinannya? Apa yang boleh saya kata, ia (lompat parti) agak tidak mungkin terjadi.


Adakah Umno selalu cuba..?


Umno akan berterusan mencuba, ia seperti orang kata seseorang itu sudah menceraikan isterinya tetapi hendak kembali semula. Dia buat perkara macam-macam untuk tawan hati bekas isterinya, tak kiralah menyanyi di bawah rumah dan sebagainya. Walaupun bekas isterinya dah curah air kepada dia, dia tetap hendak nyanyi. Jadi situasinya macam itu.

Tetapi sudah tentu keadaan di Perak berlainan. Saya tidak fikir keadaan seperti itu akan mudah berlaku di Selangor.

Tan Sri berkenaan isu lembu, kereta, adakah Tan Sri rasa dakwaan itu macam hendak jatuhkan Tan Sri atau Tan Sri anggap ia satu cabaran?

Satu cabaran pada saya. Saya kata pada diri saya, saya lakukan perkara yang betul dan saya mempunyai tanggungjawab kepada rakyat. Bukan kepada semua orang ini (yang melemparkan dakwaan). Saya langsung tidak ada mengeluarkan arahan, sebaliknya hanya nasihat kepada orang yang menderma lembu, kalau hendak beri, boleh juga bagi kepada penduduk di Kuala Lumpur. Dan penduduk yang saya kenal ialah di Bandar Tun Razak. Saya tidak fikir yang ia akan memberi faedah kepada saya.

Tetapi sudah tentu ia menjadi isu umum. Mungkin ada yang kata, Tan Sri ini pilih kasih, dia perlu beri kepada orang lain. Saya kata lebih baik beri rakyat yang saya kenal, daripada yang saya tak kenal.

Tetapi adakah dengan beri lembu, orang akan mengundi untuk saya? Saya sendiri tidak tahu akan masuk bertanding untuk Bandar Tun Razak dalam pilihan raya akan datang. Jika saya mahu meraih undi mereka, sudah tentu saya akan bagi beratus-ratus lembu. Jadi logiknya, ia tidak berlaku.Saya tidak lihat faedahnya. Kalaulah dengan memberi air percuma seperti apa yang saya buat sekarang ini jadi kes, satu aktiviti korup, tetapi tidak ada pula orang Umno mahu SPRM siasat saya sama ada saya ada dapat faedah atau tidak daripada dasar pemberian air percuma ini.

Sudah tentu, ada rakan-rakan saya - rakan akademik yang kata mereka betul-betul hendak mencemarkan awak. Tetapi rakan-rakan saya kata lagi, jika awak tak suka dengan semua ini, kemas barang dan kembalilah mengajar. Saya kata, (dengan usia ini) sudah terlewatlah.

Itu cara yang rakan-rakan saya lihat. Mereka kata kenapa saya membazirkan masa kepada orang-orang seperti ini yang langsung tidak ucap terima kasih atas apa yang telah saya buat. Saya beritahu rakan-rakan saya, bukan semua orang seperti itu. Yang lain-lain agak normal.
Tan Sri nampaknya seorang yang berkata-kata lembut, tetapi Tan Sri juga marah apabila berdepan dengan dakwaan-dakwaan seperti ini khasnya yang dilemparkan Dato’ Seri Dr Mohamad Khir Toyo?

Saya juga ada perasaan marah, tetapi saya tidak mahu marah kerana saya rasa, saya mempunyai akal fikiran yang lebih baik sikit jadi saya tak patut marah dengan orang yang berfikir menggunakan hati bukan dengan akal.

Jadi, saya rasa lebih baik saya luangkan sedikit masa baca buku-buku dan lupakan hal-hal seperti ini. Saya tidak fikir saya perlu terganggu. Lainlah jika saya sudah buat sesuatu yang tidak betul.

Secara peribadinya, saya tidak perlukan kerja ini. Saya juga dapat gaji yang lebih semasa di Guthrie berbanding kerja sebagai Menteri Besar. Saya dapat kereta yang lebih baik, penerbangan kelas pertama dan saya juga beri lembu. Tetapi tiada siapa cakap apa pun.

Saya boleh tinggal di rumah dan bergembira. Tetapi saya ‘berhutang’ kepada mereka-mereka yang telah mengundi saya. Dan saya tidak perlu lari.

Tan Sri, jika dibandingkan antara kehidupan bisnes dan kerjaya sekarang, yang mana Tan Sri lebih seronok?

Seronok itu bukan satu perkataan yang sesuai. Agak melucukan jika anda kata anda seronok dengan kehidupan dalam politik. Saya fikir dalam sektor swasta, anda perlu capai sesuatu mengikut prosesnya dan hanya fikirkan berapa pulangan keuntungan yang dapat dan sebagainya.

Tetapi dalam politik, tidak. Ini kerana orang akan menilai dari segi penyampaian perkhidmatan kita, komunikasi kita dan sebagainya. Dalam dunia korporat atau swasta, kita hanya terhad dalam satu ruang lingkup sahaja dan dalam masa sama kita juga jalankan tanggungjawab sosial-korporat.

Tetapi bahagian yang penting dalam politik ialah ia mengubah orang, sesuatu yang dia tidak pernah jangka akan capai, dia akan capai. Jadi politik ini satu alat yang hebat dan penuh cabaran. Tetapi sudah tentu jika kuasa yang ada itu tidak digunakan dengan baik, ia akan memusnahkan masyarakat.

Jadi untuk cakap yang saya seronok dalam politik, tidak juga. Tetapi jika lihat semula apa yang telah kita sumbangkan, sekurang-kurangnya kita beritahu dia sendiri yang kita telah lakukan sesuatu. Saya fikir kepuasan itu nanti akan kita rasai selepas apa yang kita buat.

NOOR ALLIA KASSIM/Selangorkini Online

Comments :

0 comments to “YAB DATO' MB SELANGOR DIWAWANCARA SEMPENA SETAHUN PEMERINTAHAN PAKATAN RAKYAT DI SELANGOR”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com