Pray For MH370

Pray For MH370

PPSMI DAN SEMANGAT KERANDA 152

Perjuangan kami hari ini tidak mendapat sokongan padu daripada orang Melayu sendiri termasuk daripada kepimpinan Gerakan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) kerana mereka tidak memahami asas perjuangan pejuang bahasa dalam menentang PPSMI menurut Baha Zain.

Pejuang bahasa tetap tolak PPSMI

BAHA ZAIN (pix)

SEMAKIN banyak badan bukan kerajaan (NGO) yang menentang pelaksanaan dasar Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) seperti dapat dilihat melalui beberapa pernyataan secara terbuka, demonstrasi, laporan polis serta tindakan undang-undang yang akan diambil.

Di tengah-tengah kehangatan perjuangan pejuang bahasa untuk memartabatkan bahasa Melayu bagi memastikan haknya dipertahankan dan diletakkan di tempatnya seperti tertera dalam Perlembagaan Negara, ada suara di kalangan orang Melayu sendiri yang mempersoalkan tindakan pejuang bahasa, seolah-olah mereka melakukan suatu jenayah bangsa.

Presiden Persatuan Penulis Nasional Malaysia (Pena), Datuk Baharuddin Zainal atau lebih dikenali sebagai Baha Zain, mengakui pejuang bahasa menerima tekanan daripada pelbagai pihak dalam usaha mereka memartabatkan semula bahasa Melayu di negara ini, berbanding ketika mereka mengadakan tunjuk perasaan pada 3 Mac 1967.

“Tunjuk perasaan di Dewan Bahasa dan Pustaka (DBP) pada masa itu hebat kerana mendapat sokongan daripada semua lapisan masyarakat termasuk kalangan penjawat awam, polis, guru dan orang politik iaitu Allahyarham Tun Syed Nasir Ismail yang ketika itu Pengarah DBP dan juga exco Umno.

“Bagaimanapun perjuangan kami hari ini tidak mendapat sokongan padu daripada orang Melayu sendiri termasuk daripada kepimpinan Gerakan Pelajar Melayu Semenanjung (GPMS) kerana mereka tidak memahami asas perjuangan pejuang bahasa dalam menentang PPSMI,” katanya ketika dihubungi Sastera.

Sungguhpun demikian, Baha Zain antara individu yang terbabit dalam demonstrasi Keranda 152 iaitu jolokan nama yang diberikan oleh Sasterawan Negara (SN), Allahyarham Datuk (Dr) Usman Awang, tetap berpuas hati dengan gerakan menentang PPSMI, meskipun terbahagi kepada beberapa kumpulan.

“Kehadiran beberapa kumpulan ini bukan petanda kami berpecah, sebaliknya ia menunjukkan adanya gelombang penentangan yang kuat kerana kami semua sedar akan akibat daripada dasar PPSMI yang akan memberi kesan besar dan membunuh bahasa Melayu akhirnya,” ujarnya.

Beliau tidak menafikan perjuangan pejuang bahasa yang digerakkan beberapa individu yang berani dan komited terhadap usaha memartabat dan mendaulatkan bahasa Melayu mendapat sokongan beberapa ilmuwan, bertambah perit dengan situasi lebih memihak kepada kerajaan, tetapi ia tidak bermakna mereka akan berhenti daripada memperjuangkannya.

“Jika penentangan Keranda 152 dulu ekoran Fasal 152, Undang-undang Bahasa Kebangsaan 1967 yang diluluskan Parlimen memberi pengiktirafan kepada bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi, sekarang bukan lagi masalah akta, tetapi dasar yang dilaksanakan oleh Kerajaan melalui PPSMI,” jelasnya.

Rang Undang-undang Bahasa Kebangsaan 1967 menimbulkan kemarahan masyarakat Melayu khususnya pejuang bahasa apabila ia diluluskan di Parlimen dalam masa lima hari kerana ia memperkukuhkan lagi kedudukan bahasa Inggeris yang memang gajah oleh sebab kuasa ekonomi, politik dan ketenteraan di belakangnya.

Perkara ini dinyatakan dalam Keranda 152 - Bahasa Kita - Air Mata & Maruah Kita diterbitkan Persatuan Linguistik Malaysia pada 2002 bagi memperingati peristiwa bersejarah terbabit, selain ekoran dasar PPSMI (2003), turut menyebut hujah mantan Perdana Menteri, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra al-Haj, berhubung perkara terbabit.

Pada petang 3 Mac sebelum Rang Undang-undang Bahasa Kebangsaan 1967 diluluskan Dewan Rakyat Malaysia malam itu, lebih 120 pertubuhan Melayu dari seluruh negara serta orang perseorangan mengadakan rapat umum di DBP, menentangnya.

Penentangan Undang-undang Bahasa Kebangsaan 1967 kerana tidak mengikut sepenuhnya kehendak dan semangat Perlembagaan Persekutuan Tanah Melayu 1957 selain melanggar janji yang sudah dibuat pemimpin Umno berhubung pendaulatan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi tunggal pada 1967.

Bukan saja kedudukan bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi tidak dilucutkan pada 1967 seperti dijanjikan akan dikaji semula selepas 10 tahun merdeka, malah diperkukuhkan dan tuntutan beberapa anggota Parlimen bukan Melayu agar meliberalkan lagi dasar penggunaan bahasa kaum mereka turut dilayan.

Berhubung dakwaan sesetengah pihak yang melihat pejuang bahasa yang menentang PPSMI sebagai tidak menguasai bahasa Inggeris dan menafikan keupayaan orang Melayu berkemahiran dalam bahasa terbabit, Baha Zain menolaknya kerana hakikatnya kelompok terbabit menjalani sistem pendidikan penjajah, tetapi tetap sayang kepada bahasa mereka.

“Nilai sendiri kebenaran hakikat ini kerana apakah mereka lupa tokoh seperti Prof Diraja Ungku Aziz, Tan Sri A Aziz Abdul Rahman, Prof Abu Bakar Hamid, Datuk Zainal Abidin Abdul Wahid dan Dr Shahril Md Zain adalah pakar bidang dan penguasaan bahasa Inggeris mereka jauh lebih hebat daripada kelompok yang melemparkan tuduhan,” jelasnya.


Malam di Balai Budaya



Malam itu di Balai Budaya

Api dan Air Mata



Malam itu di Balai Budaya

Seorang guru tua berbicara

‘Berarak ke Parlimen, aku di muka’



Malam itu di Balai Budaya

Seorang peguam muda berteriak

‘Ayuh, mari kita berarak’



Malam itu di Balai Budaya

Para pelajar berikrar

“Dada kami sedia dibakar’



Malam itulah juga

Parlimen jadi pertanda

Memenggal leher BAHASA



USMAN aWANG

3 Mac 1967

Dipetik daripada Antologi Sajak Keranda 152

Oleh Salbiah Ani
dahiya@bharian.com.my

Comments :

0 comments to “PPSMI DAN SEMANGAT KERANDA 152”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com