Pray For MH370

Pray For MH370

HINA SULTAN PERAK TIGA ORANG DIHADAPKAN KE MAHKAMAH

Setakat tengahari ini, tiga orang telah dihadapkan ke mahkamah atas tuduhan menghina Sultan Perak dengan menghantar komen yang jelik dalam blog. Seorang telah dijatuhkan hukuman RM10 ribu atau penjara lima tahun.Ini adalah kes pertama dalam sejarah perundangan negara yang melibatkan seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum menurut Seksyen 233(3).

Sementara itu dua orang lagi dibenarkan ikat jamin seorang RM10 ribu dan seorang lagi RM4 ribu.

*Hina Sultan Perak, pembantu makmal didenda


*Juru ukur didakwa hantar komen menghina Sultan Perak


*Pemilik kedai telefon bimbit didakwa hina Sultan Perak


---------------------------------------------------------------------------------------------
Hina Sultan Perak, pembantu makmal didenda

KUALA LUMPUR: Seorang pembantu makmal, Azrin Md Zain, dijatuhi hukuman denda RM10,000 atau penjara lima bulan oleh Mahkamah Sesyen di sini, hari ini selepas mengaku bersalah menghantar komen yang menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah, melalui satu laman web.

Azrin, 33, yang bertugas di sebuah sekolah swasta didakwa menghantar komen itu http://books.dreambook.com/duli/duli.html yang mempunyai pautan kepada laman web pejabat Sultan Perak iaitu www.sultan.perak.gov.my dengan niat untuk menyakitkan hati orang lain.

Dia didakwa melakukan kesalahan itu di No 8, Jalan Aminuddin Baki Taman Tun Dr Ismail pada 12 Februari 2009, jam 9.12 malam.

Bagi kesalahan itu, dia didakwa mengikut Seksyen 233 (1)(a) Akta Komunikasi Multimedia 1998 (Akta 588) dan boleh dihukum menurut Seksyen 233(3) akta yang sama yang membawa hukuman denda maksimum RM50,000 atau penjara minimum setahun.

Ini adalah kes pertama dalam sejarah perundangan negara yang melibatkan seksyen ini. - Bernama


Juru ukur didakwa hantar komen menghina Sultan Perak

13/03/2009 12:08pm

PETALING JAYA 13 Mac - Seorang juru ukur tanah berusia 36 tahun mengaku tidak bersalah di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan berkaitan menghantar komen bersifat jelik dalam komen melalui internet untuk menghina Sultan Perak.

Nor Hisham Osman didakwa telah menggunakan aplikasi iaitu internet melalui alamat Internet Protokol 118.101.116.160 secara sedar membuat dan memulakan penghantaran komen yang jelek sifatnya iaitu: ``..........,........``di http://books.dreambook.com.webper/dul1.html yang mempunyai pautan kepada laman web pejabat DYMM Sultan Perak iaitu www.sultan. perak.gov.my dengan niat untuk menyakiti hati orang lain.

Dia didakwa melakukan perbuatan itu pada pukul 12.34 tengah hari, 11 Februari lalu di No. 16-01-06, Blok 16 Pangsapuri Sri Indah, Taman Lestari Perdana, Sri Kembangan dekat sini.

Mahkamah membenarkan Nor Hisham yang diwakili peguam Edmund Bon dibebaskan dengan ikat jamin RM4,000 dengan seorang penjamin. Mahkamah menetapkan sebutan semula kes pada 14 April ini.

Pemilik kedai telefon bimbit didakwa hina Sultan Perak

13/03/2009 12:17pm

KOTA KINABALU 13 Mac – Seorang pemilik kedai telefon bimbit didakwa di Mahkamah Sesyen di sini hari ini atas tuduhan memberi komen-komen dalam blog yang menjurus kepada perbuatan menghina Sultan Perak, Sultan Azlan Shah.

Dalam pendakwaan kira-kira pukul 9 pagi itu, tertuduh, Rutinin Suhaimin, 35, yang berasal dari Kundasang, Ranau mengaku tidak bersalah selepas pertuduhan dibacakan.

Hakim, Ummu Kalthom Abdul Samad memutuskan tarikh 25 dan 26 Mei ini perbicaraan kes tersebut.

Tertuduh dikenakan jaminan sebanyak RM10,000 dengan deposit sebanyak RM5,000 bersama dua penjamin dari Ranau dan Kota Kinabalu.


- Utusan

Comments :

0 comments to “HINA SULTAN PERAK TIGA ORANG DIHADAPKAN KE MAHKAMAH”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com