Pray For MH370

Pray For MH370

MODAL INSAN SETIAP DUN SELANGOR DAPAT RM40K

Tuisyen Rakyat bagi pelajar kurang mampu yang bakal menduduki Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) diperuntukkan sebanyak RM40k bagi setiap DUN di Selangor.

“Ini adalah peruntukkan lain untuk pembangunan kecemerlangan anak Selangor dalam pembelajaran tidak mengira perbezaan kaum, agama dan budaya sekali gus mengurangkan bebanan keluarga berkenaan." tegas YAB MB Selangor. MAIS juga telah menyusun program bantuan pendidikan di semua peringkat dalam negeri Selangor.

RM40,000: Mantap modal insan setiap DUN


Sejumlah RM40,000 diperuntukkan kerajaan negeri untuk setiap kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) di negeri ini, bagi membantu menjana kecemerlangan pelajar kurang berkemampuan untuk menempuh peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata, RM40,000 yang diperuntukkan daripada dana RM3 juta melalui Exco Pendidikan, Pendidikan Tinggi dan Pembangunan Modal Insan itu bertujuan untuk menyara perbelanjaan kelas tambahan kepada semua pelajar yang tergolong keluarga miskin.

Menurutnya, jika peruntukan yang disalurkan dapat diuruskan dengan baik, tidak mustahil dapat membantu hampir 200 pelajar di negeri untuk mendapatkan kemudahan kelas tambahan untuk subjek dalam peperiksaan secara percuma.

“Ini adalah peruntukkan lain untuk pembangunan kecemerlangan anak Selangor dalam pembelajaran tidak mengira perbezaan kaum, agama dan budaya sekali gus mengurangkan bebanan keluarga berkenaan.

“DUN Ijok kini sudah memulakan pelbagai program melalui peruntukan yang disalurkan dan diharapkan semua DUN akan melaksanakannya pada April ini,” katanya ketika ditemui Sinar Harian di Stadium Tertutup Daerah Kuala Selangor semalam.

Beliau berkata demikian selepas menyempurnakan Majlis Penyampaian Bantuan Persekolahan Asnaf Fakir Miskin Fasa II Lembaga Zakat Selangor (Mais) kepada 415 penerima sempena Sambutan Satu Tahun Pentadbiran Kerajaan Baharu Negeri Selangor.

Hadir sama, Exco Hal Ehwal Islam, Adat-Adat Melayu, Infrastruktur dan Kemudahan Awam, Datuk Dr Hassan Mohamed Ali; Pengurus Besar LZS, Ahmad Shahir Makhtar; Ahli Parlimen Kuala Selangor, Dr Dzulkefly Ahmad dan ADUN Bukit Malawati, Ir Muthiah Maria Pillay.

Bantuan yang diberikan dalam majlis berkenaan adalah berbentuk wang tunai sebanyak RM200 seorang termasuk pakaian sekolah manakala bantuan material seperti basikal turut disumbangkan kepada yang layak.

Dalam pada itu Sinar Harian difahamkan bahawa LZS (Mais) menyusun 35 program bantuan pendidikan di seluruh negeri bermula 4 Mac lalu sehingga 31 Mac ini di Masjid Al Amaniah, Batu Caves melibatkan 25,714 pelajar dari peringkat tadika sehingga sekolah menengah.

Sinar Harian

Comments :

2 comments to “MODAL INSAN SETIAP DUN SELANGOR DAPAT RM40K”
Anonymous said...
on 

muga guru tuisyen dari saf yang dedikasi dan sedar tanggungjawab mengangkat martabat ilmu dan pendidikan.jangan tangkap muat sahaja untuk memenuhi peruntukan yang disediakan.

Anonymous said...
on 

mcm mana nk join bg tuisyen percuma ni...?? setiap hari ahad kn??? saya tinggal di sungai udang.. ;)

 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com