Pray For MH370

Pray For MH370

KHUTBAH JAKIM ISU POLITIK WANG TERLAMBAT SEHARI

Tahniah Ketua Pengarah Jakim Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz (foto sebelah kanan)kerana mengeluarkan khutbah Jumaat tentang politik wang.

Sokong penuh tindakan JAKIM. Semoga usaha ini berterusan , bukan bermusim.

JAKIM sepatutnya tidak diletakkan di bawah Jabatan Perdana Menteri, sebaliknya ia mesti sebuah badan bebas dan tidak terikat kepada mana-mana organisasi atau parti. Selagi ia dibelanggu dan dikekang oleh mana-mana pihak yang berkepentingan, selagi itu ISLAM diperintah, bukan memerintah.

Usaha JAKIM mengeluarkan khutbah mengenai isu rasuah atau politik wang sedikit terlambat sebab Pemilihan UMNO telahpun berlangsung dan keputusan pemilihan telah diumumkan. Ia sepatutnya dikeluarkan untuk khutbah Jumaat bertarikh 20hb Mac 2009.

"Better late than never" but "the damage has been done".

"Kelemahan kepimpinan Islam ( di baca UMNO) akan menyebabkan pihak tertentu mengambil peluang memperhebatkan tekanan yang mencabar institusi Raja sebagai ketua agama Islam" tegas KP JAKIM.

Jakim Keluarkan Khutbah Sentuh Politik Wang


Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) hari ini mengeluarkan khutbah Jumaat bertajuk "Pemimpin Bertelagah Rakyat Berpecah" yang diharap dapat membantu menangani isu politik wang.

Ketua Pengarah Jakim Datuk Wan Mohamad Sheikh Abdul Aziz berkata topik itu amat sesuai kerana pada masa ini negara berhadapan dengan krisis politik wang atau rasuah politik yang telah menjadi budaya segelintir pemimpin masyarakat.

"Di harap isu yang dibincangkan di dalam khutbah Jumaat pada hari ini dapat menyedarkan orang ramai agar dalam memilih kepimpinan dan menjadi pemimpin, ia hendaklah selari dengan tuntutan Al-Quran dan As-Sunnah," katanya dalam satu kenyataan di sini hari ini.

Antara isi kandungan khutbah tersebut ialah rakyat perlu insaf dan sedar bahawa budaya politik wang akan mewariskan pemimpin yang tidak berkualiti, pemimpin korup, tidak berakhlak dan tidak berintegriti.

Wan Mohamad berkata isu politik wang dalam kalangan pemimpin akan menyukarkan usaha untuk menyatupadukan umat Islam di negara ini.

"Kelemahan kepimpinan Islam akan menyebabkan pihak tertentu mengambil peluang memperhebatkan tekanan yang mencabar institusi Raja sebagai ketua agama Islam, mempertikai kedudukan Islam dalam perlembagaan dan pelaksanaan undang-undang Islam di negara ini," katanya.

BERNAMA

Comments :

0 comments to “KHUTBAH JAKIM ISU POLITIK WANG TERLAMBAT SEHARI”
 

x

Photobucket

e


Popular Posts

Followers


View My Stats

pautan lain

  • - Mesyuarat Agung Khas AMALNITA perihatin Pelancaran Tabung PDS AMALNITA dan anda
    8 years ago
  • "Paciaru" atau breakfast. - Yb Meru bersama Mr.Maniam turun padang memantau jalan2 berlubang di susur keluar highway Setia Alam ke Jln Meru dan Jln Korporat Kawasan Meru ...
    8 years ago

Ab

zwani.com myspace graphic comments

x

Photobucket









Recent Comment

ISLAMICITY

SEARCH THE TRUTH

Search in the Quran
Search:
Download | Free Code
www.SearchTruth.com